Selger norsk hifi-luksus til Kina

Rinda Hersdal gjør noe av det manuelle arbeidet på produkter fra Electronics. Ellers er svært mye av produksjonen automatisert. Foto: Per Lars Tonstad
Rinda Hersdal gjør noe av det manuelle arbeidet på produkter fra Electronics. Ellers er svært mye av produksjonen automatisert. Foto: Per Lars Tonstad
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk natur, særlig Preikestolen, er nøkkelen for å åpne de store verdensmarkedene for eksklusive, norske hifi-apparater.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

STAVANGER: – Kundene vil ha kvalitet, og er ikke så nøye på prisen. Og så vil de gjerne se norsk natur knyttet til våre produkter, sier markedsdirektør Jonny Rydningen i Electrocompaniet på Tau i Rogaland.

Nye markeder

De siste årene har sagnomsuste Electrocompaniet gjenoppstått og vunnet nye markedsandeler i fjerne land.

Mens Kina erobrer verdensmarkedene med billige produkter, klarer en norsk nisjebedrift fra fjæresteinene i Ryfylke å sjarmere pengesterke kinesere med sine høykostvarer.

– Denne CD-spilleren koster 40.000 kroner og veier 38 kilo. Populær i Kina, forteller Rydningen.

God kritikk

Electrocompaniet ble stiftet allerede i 1973 i Oslo av en gjeng musikere. De utviklet en banebrytende forsterker.

NRK-legenden Svein Erik Børja kom over lydentusiastene, og snart ble utstyret omtalt i rosende lag i verdens mest anerkjente hifi-blad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det amerikanske bladet skrev at forsterkeren var den beste i hele verden. Dermed eksploderte det. Da gjengen kom på jobb i Electrocompaniet etterpå, lå det bunkevis av bestillinger foran inngangsdøra, forteller Rydningen.

TEST: Audio Pro LV2 - Elegante og trådløse luksushøyttalere

TEST: Øreplugger for enhver smak

Michael Jackson

Michael Jackson brukte utstyr fra Electrocompaniet på flere av sine innspillinger. Merkenavnet ble løftet mot skyene, norsk hifi-utstyr dominerte verden!

Men det er farlig å lene seg tilbake på en suksess. I 2004 gikk selskapet konkurs. Avisoppslagene nådde en hifi-entusiast og pengesterk gründer i Ryfylke, Michael Dregevik på Tau.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Han heiv seg i bilen og kjørte over fjellet til Oslo. Han kjøpte selskapet, og startet opp igjen virksomheten her på Tau, sier Rydningen.

Selskapene Electrocompaniet og Westcontrol Electronics er samlokalisert på Tau i Rogaland. Westcontrol lager mye av elektronikken i apparatene til Electrocompaniet. - Nitid kvalitetskontroll er viktig, der kan vi ikke slurve, sier markedsdirektør Jonny Rydningen i Electrocompaniet og teknisk leder Ingar Bergland i Westcontrol.

Må ikke lukte kinesisk

Når Teknisk Ukeblad besøker Electrocompaniet, er Michael Dregevik på forretningsreise i USA, et annet viktig marked for hifi-produsenten. Electrocompaniet tilbyr nå rundt 30 produkter, og har distributører i 45 land og datterselskaper i England, Tyskland og USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske markedet tar 20 prosent av salget, ellers er Kina det største markedet, fulgt av Tyskland, Russland, Indonesia, Australia og Singapore.

Jonny Rydningen understreker at Electrocompaniet aldri kan produsere billigst.

– Men vi kan lage de beste produktene. Kina har 300.000 dollarmillionærer, og antallet vokser. De vil ikke ha produkter produsert i Kina. Ikke en eneste, liten del må være fra Kina. Absolutt alt må ha en vestlig opprinnelse. Vi har hundrevis av konkurrenter, men vi er de eneste som kan bruke Preikestolen i markedsføringen, påpeker Rydningen.

BILDESERIE: HiFi-nytt fra IFA

AKG med Quincy Jones-hodetelefoner

Markedssjef Jonny Rydningen viser CD-spilleren til 40.000 kroner, den veier 38 kilo. -I Kina er det 300.000 dollarmillionærer, de vil gjerne ha slikt. (FOTO: Per Lars Tonstad)

Forbedrer digital lyd

Nå er Electrocompaniet på markedet med en avansert DAC (digital-til-analog-converter), som forbedrer lyden på alle digitale lydkilder som moderne mennesker omgir seg med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dere er lokalisert praktisk talt ved foten av Preikestolen, 45 minutters ferjetur fra Stavanger, ikke veldig sentralt for en høyteknologisk bedrift med hele verden som marked?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er veldig komfortable med å være her. At produktene er produsert akkurat her, er et godt salgsargument. Og vi holder til i en teknologiklynge hvor vi kan kjøpe de tjenester vi trenger. Men det kan være en utfordring å rekruttere spesialkompetanse. Noen ganger må vi ut av landet, vi har ansatte fra 12 nasjoner. Alt tyder på at markedet vil vokse, det kommer stadig flere hifi-entusiaster til. Og ikke minst blir det viktig å utvikle apparater som kan håndtere og forbedre digital lyd, mener Jonny Rydningen.

TEST: Monster Turbine Pro: – Et vanvittig trykk

Les flere nyheter fra Teknisk Ukeblad her

Les flere nyheter her