Nekter bot for ulovlig slankereklame
«Ned 12 kilo på 8 uker» er blant påstandene som kan koste Herbal Vital 400.000 kroner.
Denne uken skal Markedsrådet ta stilling til hvorvidt selskapet Herbal Vital må betale en tvangsmulkt på 400.000 kroner, som er ilagt av Forbrukerombudet.
Forbrukerombudet konkluderte i fjor sommer med at markedsføringen av slankeproduktet Xyphedrine var ulovlig og villedende, fordi selskapet ikke kunne dokumentere påstandene om slankende virkning.
«Den kraftigste fettforbrenneren på markedet i dag», «ned 12 kilo på 8 uker» og «verdens første vitenskapelige slankepille», var blant påstandene som ble brukt for å markedsføre produktet. Saken startet da en forbruker reagerte på den uadresserte reklamen han fikk i posten. Senere har flere klaget.
- Ikke første gang
Det er ikke første gang at Herbal Vital er i Forbrukerombudets søkelys. I 2009 konstaterte Forbrukerombudet at selskapet benyttet villedende og udokumenterte påstander om produktet Fat Killers slankende virkning. Selskapet fjernet til slutt reklamen, men året etter dukket de samme formuleringene opp – nå som reklame for Xyphedrine.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenForbrukerombudet fattet vedtak om at markedsføringen skulle stanses. Da det ikke skjedde, ble selskapet i september 2010 ilagt en tvangsmulkt på 400.000 kroner.
- De brøt vedtaket og fortsatte å reklamere på samme måte. Det ble gjort noen minimale endringer, men hovedbudskapet var som tidligere. Det er forbudt å markedsføre en påstand om effekt når det ikke kan dokumenteres, og det er ikke første gang selskapet blir gjort oppmerksom på reglene, sier Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTrukket fra markedet
Herbal Vital har ikke påklaget Forbrukerombudets vedtak om at reklamen var ulovlig.
- Vi har stor respekt for Forbrukerombudets kompetanse og så derfor intet grunnlag for å reise tvil om det pålegg som ble vedtatt, skriver daglig leder, Ivar Larsen i et brev til Markedsrådet.
Selskapet opplyser at de har trukket både Xyphedrine og Fat Killer fra markedet med umiddelbar virkning. De har imidlertid nektet å betale boten på 400.000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenLarsen gir uttrykk for at selskapet mente de kunne fortsette å selge produktet etter å ha omformulert teksten fra «vil gå ned i vekt» til «kan gå ned i vekt». Han fremholder at et møte med Forbrukerombudet, slik selskapet etterlyste, ville ha bidratt til at de hadde stanset markedsføringen på et tidligere tidspunkt.
Mener størrelsen er urimelig
- Gjennom Forbrukerombudets behandling av klager fra forbrukere har vi forstått at vi uansett ikke kan markedsføre slike produkt med påstander om vektreduksjon uten å ha vitenskapelig dokumentasjon på at de har slik effekt. Vi har altså tilpasset oss og vil i fremtiden sørge for at vi unngår slike tilfeller, skriver Larsen til Markedsrådet.
Han mener at mulkten på 400.000 kroner er urimelig i forhold til selskapets omsetning, og ber om at Markedsrådet opphever vedtaket. Ankesaken skal behandles torsdag denne uken.
ABC Nyheter har forsøkt, men ikke lykkes i å få en kommentar fra daglig leder i Herbal Vital.