Falske SMS'er kan koste deg dyrt

Svarer du på meldingen under kan det koste deg langt mer enn en vanlig tekstmelding. Foto: Colourbox
Svarer du på meldingen under kan det koste deg langt mer enn en vanlig tekstmelding. Foto: Colourbox

Forbrukerombudet har fått en strøm av henvendelser fra forbrukere som har mottatt falske valentinehilsener.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SMS-meldingen som har lurt flere kommer fra dinvalentine.com, og lyder som følger:

«Du har fått en valentinehilsen fra en hemmelig beundrer med mob. nr 9369131X: 'Hei :) Vil bare si at...' Gå hit for å få hele meldingen: http://dinvalentine.com/1/i9vj1 ELLER send sms V til 2333 nå, nok90/melding mottatt. Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller tlf 21044921».

Dersom man forsøker å finne ut av hvem det er som er avsender, og svarer på meldingen, koster det vedkommende 90 kroner.

Ulovlig

Utsendelsen av meldingen kan være lovstridig, advarer Forbrukerombudet.

- SMS-meldingen kan stride mot flere bestemmelser i markedsføringsloven. Det kan se ut som et forsøk på å lure forbrukere til å betale dyrt for en valentinehilsen fra en beundrer som ikke eksisterer, sier fagleder i Forbrukerombudet Lars Grøndal i en uttalelse.

De har nå bedt det maltesiske selskapet som står bak utsendelsen om en redegjørelse, før de konkluderer i saken.

Ifølge markedsføringsloven kan næringsdrivende kun sende markedsføring via sms eller e-post, dersom mottaker har samtykket til dette eller dersom det foreligger et kundeforhold, skriver Forbrukerombudet.

- Svært alvorlig

De forbrukerne som har kontaktet Forbrukerombudet sier at de verken har samtykket til å motta meldingen eller har et kundeforhold til selskapet som har sendt ut meldingene.

- Markedsføring på SMS oppleves for mange forbrukere som svært inngripende, og er et irritasjonsmoment i hverdagen. Det gjelder særlig der forbruker lures inn i en avtale som koster penger. Derfor ser vi svært alvorlig på denne saken, sier Grøndal.

Personvernpolicy