Falske SMS'er kan koste deg dyrt

Svarer du på meldingen under kan det koste deg langt mer enn en vanlig tekstmelding. Foto: Colourbox
Svarer du på meldingen under kan det koste deg langt mer enn en vanlig tekstmelding. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet har fått en strøm av henvendelser fra forbrukere som har mottatt falske valentinehilsener.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

SMS-meldingen som har lurt flere kommer fra dinvalentine.com, og lyder som følger:

«Du har fått en valentinehilsen fra en hemmelig beundrer med mob. nr 9369131X: 'Hei :) Vil bare si at...' Gå hit for å få hele meldingen: http://dinvalentine.com/1/i9vj1 ELLER send sms V til 2333 nå, nok90/melding mottatt. Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller tlf 21044921».

Dersom man forsøker å finne ut av hvem det er som er avsender, og svarer på meldingen, koster det vedkommende 90 kroner.

Ulovlig

Utsendelsen av meldingen kan være lovstridig, advarer Forbrukerombudet.

- SMS-meldingen kan stride mot flere bestemmelser i markedsføringsloven. Det kan se ut som et forsøk på å lure forbrukere til å betale dyrt for en valentinehilsen fra en beundrer som ikke eksisterer, sier fagleder i Forbrukerombudet Lars Grøndal i en uttalelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De har nå bedt det maltesiske selskapet som står bak utsendelsen om en redegjørelse, før de konkluderer i saken.

Ifølge markedsføringsloven kan næringsdrivende kun sende markedsføring via sms eller e-post, dersom mottaker har samtykket til dette eller dersom det foreligger et kundeforhold, skriver Forbrukerombudet.

- Svært alvorlig

De forbrukerne som har kontaktet Forbrukerombudet sier at de verken har samtykket til å motta meldingen eller har et kundeforhold til selskapet som har sendt ut meldingene.

- Markedsføring på SMS oppleves for mange forbrukere som svært inngripende, og er et irritasjonsmoment i hverdagen. Det gjelder særlig der forbruker lures inn i en avtale som koster penger. Derfor ser vi svært alvorlig på denne saken, sier Grøndal.