Meny

Oljen truer korallrev og dyreliv

Olje fra det havarerte lasteskipet Godafoss har nådd Vestfold-kysten. Foto: Tore Meek / Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oljeutslippet kan ha påvirket det store korallrevet i Ytre Hvaler nasjonalpark. For kaldtvannskorallen kom havariet på verst tenkelige tidspunkt.

Revet med den hvite korallen av typen Lophelia pertusa er trolig verdens største innaskjærs rev av kaldtvannskoraller. I nasjonalparken finnes det et trettitalls rev av kaldtvannskoraller.

Oljelekkasjen fra konteinerskipet Godafoss kommer på det mest sårbare tidspunktet, ifølge Direktoratet for naturforvaltning.

Korallene gyter nå, noe de gjør de bare én gang i året. Dette er en periode hvor larvene er særlig sårbare for påvirkninger. Direktoratet frykter at årets avkom kan gå tapt.

Les også: Dagen før Solheim åpnet Ytre Hvaler nasjonalpark.

Skaden på sjøfugl later til å være begrenset, ifølge Kystverkets funn lørdag. Det er oppdaget ti døde fugl i Vestfold, og det er observert et ukjent antall fugl som er tilgriset av olje. I Østfold er det kun registrert enkeltindivider som er oljeskadd.

Les også: Oljen har nådd Vestfold-kysten

Får ikke peilet tanken

Norsk og svensk kystverk har til sammen tatt opp 50 kubikkmeter olje og oljeemulsjon. Det er fortsatt uvisst hvor mye olje som har lekket ut.

– Vi har forsøkt å peile oljen, men fordi det er så kaldt i tankene er oljen blitt så tjukk at det ikke har vært mulig å komme til med peileutstyr, sier kommunikasjonsrådgiver Ane Eide Kjæraas i Kystverket til NTB.

Vanntrykket er trolig med på å holde den tunge bunkersoljen på plass i skipet, ifølge Kystverket. Havaristen står stabilt, og det var lørdag nærmest ingen olje i området rundt skipet.

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Denne døde sjøfuglen er funnet i området ved Sandø. Foto: Interkommunalt utvalg mot akutt forurensing (IUA) / ScanpixDenne døde sjøfuglen er funnet i området ved Sandø. Foto: Interkommunalt utvalg mot akutt forurensing (IUA) / Scanpix

Planlegger nødlossing

Rederiet Eimskip og et bergingsselskap la lørdag fram en plan for nødlossing. Det bekreftes at det er gått hull i to av skipets tanker, og det er mistanke om hull i en tredje.

Planen må først godkjennes av Kystverket. Eimskip visste lørdag ikke hvor lang tid det vil ta før lossingen kan komme i gang.

– Vår fremste anliggende nå er å få fjernet skipet, å begrense skadene på miljøet og sørge for sikkerheten til alle som er involvert, sier Eimskips konsernsjef Gylfi Sigfusson.

Les også: Skipsleia i Østfold skal sikres

Tre oljestriper

Olje fra havaristen nådde lørdag Østre Bolærne og Sandø utenfor Hvasser i Vestfold.

– Det er en del olje i området. Fra blåskimmer, det vil si tynn oljefilm, i havoverflaten til større oljeklumper. I noen områder er det flekkvis olje. Vest av Verdens Ende har vi så langt ikke funnet olje, sier Per Olav Pettersen, leder av Interkommunalt utvalg mot akutt forurensing (IUA) i Vestfold

Eksperter fra Kystverket og Statens naturoppsyn har gjort flere befaringsturer fra fly og helikopter. Oljen bevegde seg lørdag i tre store striper.

Midt i Oslofjorden, nord for Hollenderbåen, ligger en 10 kilometer lang stripe. En annen befinner seg utenfor Hvasser, hvor det er registrert at olje har drevet i land. Den største stripen strekker seg mot Stavern og Larvik. Den er 10 meter bred og 20 kilometer lang, ifølge Kystverket.

– Det høres mye ut, men man må være klar over at oljen er ikke kompakt. Det er snakk om blåskimmer og en del oljeklumper, sier Kjæraas.

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Observert oljepåslag ved Sandø i Vestfold. Oljen har drevet hit etter containerskipet Godafoss' grunnstøting på Hvaler. Foto: Kustbevakningen.se / ScanpixObservert oljepåslag ved Sandø i Vestfold. Oljen har drevet hit etter containerskipet Godafoss' grunnstøting på Hvaler. Foto: Kustbevakningen.se / Scanpix

Les også: Lekkasjen fra havaristen stanset

Is skaper vansker

Oppsamlingen holdt fram utover kvelden og natten lørdag. To skip fra den svenske Kustbevakningen deltar sammen med to norske kystvaktskip og flere mindre oljeoppsamlingssystemer.

Langs den ytre kysten av Vestfold og Telemark ligger en iskant, og oljen når ikke inn til land. IUA og Kystverket følger nøye med på vind og strømforhold. Det kalde været gjør det lettere å hente opp oljen, som klumper seg.

– Samtidig blir isen et problem, og flere av de mindre systemene klarer ikke å ta opp olje på grunn av isklumper, sier Kjæraas.Statens havarikommisjon intervjuet lørdag mannskapet og kapteinen på Godafoss for å bringe klarhet i hva som skjedde.

 

Les flere nyheter her

(©NTB)

Populært