Meny

Kontainerskip på grunn på Hvaler

Konteinerskipet «Godafoss» har grunnstøtt utenfor Håbu på Asmaløy utenfor Hvaler. Foto: Benny Olsen / Shipspotting.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Styrmann Jim Forås på redningsskøyta Horn Flyer sier det lekker olje fra det havarerte kontainerskipet Godafoss utenfor Asmaløy på Hvaler. Skipet har trolig 800 tonn olje om bord.

– Det er ikke godt å si mye hvor mye det er snakk om, men litt oljesøl er det. Det lukter olje i området, sier Forås til NTB.

Ifølge Kystverket er to drivstofftanker sprunget lekk. Fartøyet lekker olje midtskips på begge sider. Tankene som er lekk har en kapasitet på 500 tonn bunkersolje til sammen, men det er usikkert om tankene er fulle. Totalt befinner det seg trolig rundt 800 tonn tungolje om bord.

Usikker på omfanget

Kommunikasjonsrådgiver i Kystverket, Ane Eide Kjæraas, bekrefter overfor ABC Nyheter at det lekker olje fra skipet. Hun er imidlertid usikker på omfanget av oljelekkasjen.

– Foreløpig har vi ikke fått en bekreftelse over hvor alvorlige utslippene er på grunn av mørket. Vi har mobilisert Interkommunalt Utvalg mot Akutt forurensing i Østfold (IUA) som vil kartlegge omfanget av utslippene. Men et totalbilde av utbredelsen vil vi ikke få svar på før imorgen tidlig, opplyser Kjæraas.

Kystverket har mobilisert KV Nornen, KV Harstad, Oljevern 03 og slepebåten BB Connector. Ingen av fartøyene vil være fremme ved havaristen før tidligst i morgen tidlig.

Ingen skadd

Kontainerskipet «Godafoss» er 165 meter langt og 28 meter bredt og gikk på grunn rundt klokken 20 torsdag kveld.

Skipet er registrert i Antigua og Barbuda, er bygd i 1995 og har en vekt på 14.664 grosstonn. Det eies av det islandske rederiet Eimskip.

Ulykken skjedde rundt 100 meter fra land, på Kvernskjær mellom de to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy.

Det er ikke meldt om personskader som følge av grunnstøtingen.

14 om bord

Ved grunnstøtingen var det 14 personer om bord, og ingen av dem var evakuert da ABC Nyheter snakket med Kystverket i 22-tiden torsdag kveld.

Skipet var på vei fra Fredrikstad til Helsingborg.

– Redningsaksjonen er avsluttet og koordineringen er overtatt av Kystverket, opplyser operasjonsleder Sigrun Mørkeseth i Østfold politidistrikt i en pressemelding.

– Skipet hadde akkurat satt av losen da det gikk på grunn, sa vaktleder Edward Middelton ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge til Dagbladet.no kort tid etter ulykken.

Kystverket har varslet IUA i Østfold som har mobilisert sine mannskaper.

– Skipet har slagside på mellom åtte og ti grader, og det er observert olje på vannet. Oljen ser foreløpig ut til å gå til havs på grunn av gunstige vind- og strømforhold. På grunn av mørket er det vanskelig å skaffe total oversikt over skip og utslipp. Kystverkets overvåkingsfly vil fly over området så snart det blir lyst, heter det i en pressemelding fra Kystverket.

Fraktet byggevarer

– Det er et kontainerskip som kan frakte 1.500 20 fots kontainere. Det er snakk om stykkgods, blant annet byggevarer. Skipet var på vei fra Fredrikstad til Helsingborg og skulle derfra videre til Danmark, Færøyene og Island, sier daglig leder Tom Espen Svendsen ved Eimskip i Fredrikstad til NTB.

Ifølge Kystverket er det 439 kontainere om bord i fartøyet.

Han hadde torsdag kveld ennå ikke snakket med mannskapet om bord, og kunne ikke gi noen forklaring på hvorfor skipet grunnstøtte.

– Men jeg vet at losen akkurat hadde gått fra skipet da ulykken skjedde, forteller han.

– Ser skummelt ut

I juni 2009 ble Ytre Hvaler nasjonalpark opprettet for å ta vare på det sårbare og spesielle naturområdet som Østfold-skjærgården utgjør. Nå er det fare for et ødeleggende oljeutslipp i det samme området.

Elisabeth Håbu som bor på Håbu på Asmaløy sier til Fredriksstad Blads nettutgave at hun hørte et brak da havaristen gikk på grunn.

– Det ser litt skummelt ut, sier hun.

Mannen hennes gikk ned til stranden etter ulykken og så at skipet lå på grunn. Hun forteller at losen kom raskt til stedet igjen, men at det tok lang tid før redningsmannskaper kom til ulykkesstedet.

Les flere nyheter her


Vis større kart
Populært