Meny

Bredbånd i lufta for 100 millioner

EFFEKT: IT- og forretningsutviklingsdirektør Hans Petter Aanby hos Norwegian inviterte med seg fornyingsminister Rigmor Aasrud for å åpne Europas første bredbånd på rutefly forrige uke. Foto: Espen Zachariassen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegian bruker 100 millioner kroner på å være først med bredbånd i lufta – og regner med å få pengene tilbake på ett år.

Forrige uke foretok it-minister Rigmor Aasrud den formelle åpningen av Norwegians bredbånd i lufta.

Etter mindre vellykkede forsøk på interkontinentale ruter for noen år tilbake, er dette Europas første rutegående flyselskap der passasjerene kan gå på nett i marsjhøyde.

Vi var med på turen: Online i lufta

Smalt bånd

Alle passasjerene deler på en samlet kapasitet på 8 Mbit/s nedlasting og 256 Kbit/s opplasting.

Det er ikke all verden, selv om opplastingen planlegges økt til 512 Kbit/s.

– Vi har hatt opp til 70 passasjerer oppkoblet på én flygning, og da har surfingen gått uten problemer, sier direktør for it og forretningsutvikling, Hans Petter Aanby til Teknisk Ukeblad.

Løsningen leveres av amerikanske Row44, som har spesialisert seg på internett i fly.

Les også: Norwegian velger flybredbånd fra USA

Tålmodighet

På demonstrasjonsturen for politikere, forretningsforbindelser og presse kunne vi konstatere at forbindelsen virker til ordinær surfing og chatting.

Overføring av større datamengder innebærer en smule tålmodighet.

Teknisk Ukeblad gjorde en vellykket test av telefon med Skype, men det krever såpass med data begge veier at tjenesten foreløpig vil være sperret.

Først ute

– Jeg håper dette skal bidra til økt produktivitet og effektivitet for næringslivet. Det er jo ekstra stas når det er et norsk flyselskap som er først ute med å ta i bruk denne teknologien, sier Aasrud da startet opp ruterne i flyet.

KUPPEL: En radom, kuppel, på taket av Boeing-flyet skjuler en satellittantenne som justerer seg i forhold til flyets bevegelser.


Gratis

Norwegian investerer rundt 100 millioner kroner i prosjektet. Likevel blir internett om bord gratis for passasjerene inntil videre.

Selskapet vurderer å ta betalt etter hvert, men i første rekke skal bredbåndet i seg selv trekke flere passasjerer.

– Den største gevinsten ligger i reduserte driftskostnader, sier it-direktør Aanby.

Online feilsøking

Hvis pilotene oppdager en feil, kan ingeniører på bakken lese av datamaskinen direkte fra luften og kjøre feilsøking.

– På den måten kan de stå klare med de rette delene og foreta utbedringer straks flyet har landet. Dermed skal vi slippe å ta flyet ut av trafikk uten at det er planlagt. Det betyr færre avbrudd og forsinkelser, som igjen betyr både lavere kostnader og mindre inntektstap, sier Aanby.

Les også: Bedre sikkerhet med bredbånd i fly

Rask inntjening

– Når regner dere med at investeringen er tjent inn, igjen?

– I løpet av ett år, kvitterer it-direktøren.

Hvilket år det blir er usikkert. Nå er det kommersielle bredbåndet godkjent.

Deretter starter arbeidet med å få godkjenning for en egen lukket oppkobling for flydriften.

På overtid

Internett om bord skulle etter planen vært i gang for ganske nøyaktig ett år siden.

Det viste seg å være vanskeligere enn ventet å få godkjent utstyret.

– Vi har arbeidet med dette i to år. Først måtte vi spesifisere og finne en løsning som kunne benyttes, før vi gikk løs på godkjenningsprosessene. Løsningen ble godkjent med et sertifikat hos den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA. Deretter gikk søknaden videre til den europeiske EASA, hvor Luftfartstilsynet i Norge er medlem, forklarer Aanby.

EMI

Det er utført omfattende tester av elektromagnetiske forstyrrelser, såkalt EMI (Elecotrmagnetic Interference). Her er kriteriene satt av flyprodusentene og myndighetsorganene.

Hensikten er å sikre at ingen av flyets systemer blir påvirket av løsningen.

– I tillegg har vi fått godkjent komponentene hos Post- og Teletilsynet, som utsteder det nødvendige radiosertifikatet som er ombord i alle flyene, sier Aanby.

Flere på nett

Nettutstyret monteres fortløpende etter hvert som de nye flyene av typen Boeing 737 800 (ny utgave) kjøpes inn.

I dag er to fly på nett. 11 skal være klare til påske, 21 før nyttår og resten i løpet av neste år.

Les flere nyheter fra Teknisk Ukeblad her

Les flere nyheter her

Populært