Meny

Luftforsvarssjefen vil bare ha én kampflybase

STRIDENS KJERNE: En modell av et Lockheed Martin Aeronautics Company kampfly F-35 Lightning II. Arkivfoto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Går imot forslaget om delt baseløsning mellom Ørland og Bodø for de nye F35 kampflyene.

Generalinspektør for Luftforsvaret, Finn Kristian Hannestad, taler i kveld for Oslo Militære Samfund. I talen gjør han det helt klart at han i fremtiden bare ønsker seg én kampflybase i Norge. Dersom Hannestad får det som han vil må altså én av dagens to kampflybaser - Bodø eller Ørland - bort.  

Les også: Pentagon-kutt kan forsinke Norges nye kampfly

Luftforsvaret har i dag aktivitet på 13 steder i landet, hvorav åtte stasjoner og to skoler. Tallet på stasjoner er betydelig redusert de siste årene, men Hannestad varsler at han vil ha fortgang i arbeidet med å kutte ytterligere.

- Jeg vil presisere at det ikke er Luftforsvarets ønske å være på alle disse stedene. Jeg mener at det er en realistisk ambisjon å samle all operativ virksomhet, bortsett fra redningstjenesten, på to baser i fremtiden – hvorav én kampflybase, sa Hannestad under kveldens foredrag.

- Fordrer modighet

- FOR MYE MED TO BASER: Generalinspektør for Luftforsvaret, Finn Kristian Hannestad, var i kveld tydelig i sin tale. Arkivfoto: Scanpix- FOR MYE MED TO BASER: Generalinspektør for Luftforsvaret, Finn Kristian Hannestad, var i kveld tydelig i sin tale. Arkivfoto: Scanpix

Han viser til at en reduksjon av antall baser i Luftforsvaret på sikt vil redusere driftskostnadene. Slik vil luftforsvarssjefen frigjøre midler til å drifte de nye, dyre systemene som skal innføres, blant annet F35-kampflyene.

- Dette fordrer en rekke modige politiske beslutninger og en fleksibel og endringsvillig forsvargren, ifølge Hannestad.

Ledelsen i Luftforsvaret vil ikke kommentere hvor de mener den ene kampflybasen bør ligge.

- Vi mener det er viktigste er å komme ned i antall baser, ikke nødvendigvis hvor de er. Det blir en politisk beslutning, sier informasjonssjef i Luftforsvaret, Eystein Kvarving, til ABC Nyheter.

Luftforsvaret sier de er forberedt på at det vil komme reaksjoner både internt i Luftforsvaret og i lokalsamfunnet som rammes.

Bodø dyrest

Da Forsvarsdepartementet sin ekspertgruppe la frem sin innstilling i mars i fjor, gikk de inn for en delt løsning mellom Bodø og Ørland for de nye F35-kampflyene. Det til tross for at prisen vil bli 9,1 milliarder kroner, nesten dobbelt så dyrt som rimeligste enebaseløsning. 

I den offisielle rapporten kommer Ørland Hovedflystasjon svært godt ut, både når det gjelder fagmilitære krav og økonomisk. Bodø er det desidert dyreste alternativet, nesten tre milliarder kroner mer enn Ørland, slik Adresseavisen har skrevet tidligere. 

Dersom politikerne hører på Hannestads ønske om én kampflybase er det derfor sannsynlig at det er Ørland som trekker det lengste strået.

Les også: Støre: - Sverige ble ikke lurt

Bodø rustet for kamp

Bodø-ordfører Odd Tore Fygle har hørt signalene fra Forsvaret om at én kampflybase er det foretrukne i fremtiden.

- Vi er ikke bekymret over det, men det skjerper jo konkurransen. For Bodø sin del lever vi godt med å være to baser, men vi er også klare til å være valget for én base, sier Fygle til ABC Nyheter.

Les også: - Si unnskyld, Norge

Han mener det slett ikke er gitt at Ørland vil komme seirende ut av konkurransen.

- I dag er det Bodø som er hovedflybasen for kampfly i Norge, med to tredjedeler av all aktivitet. Vi har levert en høringsuttalelse til departementet som klart synliggjør at Bodø er et meget godt alternativ. Her har vi blant annet svært god tilgang på kvalifisert personale, sier Fygle.

Han er heller ikke overbevist om at et valg av Bodø som eneflybase vil koste Forsvaret mer.

- Det må etableres ny flystripe her, men fordi 80 prosent av aktiviteten er sivil, så vil Avinor ta en stor del av kostnadene.

Innen utgangen av november i år skal forsvarssjefen legge frem et fagmilitært råd til forsvarsminister Grete Faremo. Våren 2012 skal saken etter planen behandles i Stortinget.

Les flere nyheter her

Populært