Boeing: 737-erstatter innen 2020

SAS var lanseringskunde på den noe stuttjukke Boeing 737-600 i 1998. Her er en slik flytype på vei ut fra Bodø lufthavn. Foto: Per Erlien Dalløkken
SAS var lanseringskunde på den noe stuttjukke Boeing 737-600 i 1998. Her er en slik flytype på vei ut fra Bodø lufthavn. Foto: Per Erlien Dalløkken

Boeing vil komme med et helt nytt fly i stedet for å flikke mer på 737.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Airbus lanserte nylig sitt A320neo, altså en mer effektiv versjon hovedsakelig som følge av ny motorisering, og har foreløpig hatt markedssuksess med den.

Les også:

Rekord for Airbus

Tidenes største flykjøp

Airbus med forbedret A320

Det har vært spekulert i hvorvidt Boeing vil svare med en fjerde serie av 737, eller om de svarer med et helt nytt kort/mellomdistanse smalbuksfly med 100–200 seter.

Boeing-sjef James McNerney er tydeligvis mest lysten på å hoppe over en mellomløsning og heller begynne med blanke ark:

Kanskje dette tiåret

– Hvis vi kan klare å komme med et helt nytt fly rundt 2019/2020, tror jeg markedet vil vente på oss, sa McNerney på en pressekonferanse i går i forbindelse med framleggelsen av 2010-resultatet , ifølge Aviation Week .

Noen år tilbake var Boeings plan at 737 skulle få sin erstatter rundt 2015. Det er lenge siden dette kullkastet.

– Vi har satt som krav at neste generasjon skal ha minst 15 prosent forbedret effektivitet og 25 prosent redusert vedlikeholdskostnader. Men teknologien er ikke helt der ennå til å klare dette steget, var meldingen fra Boeing da Teknisk Ukeblad besøkte hovedkvarteret i Seattle i fjor vinter.

Les også:

SAS på storhandel

Slik blir passasjerflyene om 20 år

BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene

Risikabel mellomløsning

Boeing-sjefen påpeker at det er mange hensyn å ta. Det er kun hvis nestegenerasjons teknologi ikke er moden før i 2025, at det vil være strategisk smart å gå for en mellomløsning med nye motorer på dagens 737-skrog.

Hvis ikke risikerer Boeing sin eksisterende ordreportefølje to ganger: Først med den nye 737-versjonen med nye motorer, og deretter kostnaden med å utvikle et helt nytt fly noen få år etterpå, påpekte McNerney.

Bare i fjor leverte Boeing 376 737-er, og ved årsskiftet hadde selskapet 2 186 bestillinger på passasjerflyet.

Les også: Rekord for Boeing 737

Boeing 737 er inne i sin tredje generasjon, med suffikset NG. Det står for Next Generation og omfatter 600-, 700-, 800- og 900-variantene. SAS var lanseringskunde på NG-flyene med en 737–600 i 1998. Dette var Boeings svar på Airbus 320 som ble satt i trafikk i 1988.

Og Airbus har altså satt sine penger på å tidligst komme med en ny generasjon i 2025.

787 og Norwegian

Når det gjelder nevnte 2010-resultat, la Boeing fram et resultat på 3,3 milliarder dollar av en omsetning på 64,3 milliarder dollar i fjor. Den sivile og den militære delen av selskapet står for omtrent halvparten av omsetningen hver.

Hvordan 2011 kommer til å oppsummeres om et år, vil blant annet avhenge av hva som skjer videre med leveransene av 787 Dreamliner. Her er nå første levering utsatt, for åttende gang, til tredje kvartal i år.

Flere selskaper jobber med ulike avbøtende tiltak for å løse problemene som oppstår når 787-leveringene lar vente på seg.

Les også: Frykter nye Dreamliner-forsinkelser

– Vi er klar over at leveransen til lanseringskunden ANA er forsinket, men vi har ikke fått noen beskjed som tyder på at våre to fly blir forsinket, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

– Har dere en plan b slik at dere kan starte opp langdistanserutene høsten 2012, men i verste fall med annet materiell i en overgangsperiode?

– Det er for tidlig å si noe om. Våre planer ligger fast: Lansering av langdistanseflyginger i 2012 med Dreamliner som flytype, understreker Sandaker-Nielsen.

Les også:

Drømmen gikk i oppfyllelse

Kinesisk 737-konkurrent om seks år

Norwegian skal fly Dreamliner


Les flere nyheter her

Norwegian er en god kunde hos Boeing. Her står et nybygget 737-800, og om halvannet år skal selskapet etter planen overta minst to 787-er. Men Dreamliner-programmet fortsetter å forsinkes. Foto: Per Erlien Dalløkken

Personvernpolicy