Farene ved røyk på film

Filmindustrien er den største faktoren når det gjelder å stimulere tenåringer til å begynne å røyke. Fra venstre: Coffee and cigarettes, Smoke, Matchstick Men og Bridget Jones. Foto: Filmweb / imdb.com.
Filmindustrien er den største faktoren når det gjelder å stimulere tenåringer til å begynne å røyke. Fra venstre: Coffee and cigarettes, Smoke, Matchstick Men og Bridget Jones. Foto: Filmweb / imdb.com.

Røykere som ser filmstjerner tenne seg en sigarett får aktivert de delene av hjernen som brukes når de selv gjør det samme.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tidligere studier har demonstrert at når man ser røyking på film aktiveres deler av hjernen forbundet med behov og belønning, melder New Scientist.

En ny studie påviser for første gang at også det å gjøre seg klar til den fysiske handlingen – å tenne på en sigarett – også kommer automatisk.


Forsker Dylan Wagner ved Dartmouth College i New Hampshire brukte en fMRI til å skanne hjernen til 17 røykere og et tilsvarende antall ikke-røykere mens de så scener fra filmen «Matchstick Men».

I filmen er det flere scener der skuespillerne tenner en røyk. De frivillige deltakerne var ikke klare over at deres reaksjoner på filmrøykingen ble analysert.

Les også: Røykere mer disponert for leddgikt

Kun hos røykerne observerte Wagner aktiveringen av de delene av hjernen som er nødvendige for målrettet bruk av hendene.

Funnene stemmer godt overens med tidligere arbeider som viser at røykere har et økt behov for sigaretter etter at de har sett filmer der skuespillerne røyker.

En studie i 2003 demonstrerte at filmindustrien er den største faktoren når det gjelder å stimulere tenåringer til å begynne å røyke. I 2008 avslørte en studie at tobakksselskap på 50-tallet i hemmelighet betalte store stjerner som Clark Gable for å fremme deres produkter.

Les også: Til kamp mot passiv røyking

Personvernpolicy