Rock’n’roll er død. Igjen.

Bon Jovi kan fremdeles vise til en imponerende omsetning, men musikksjangeren bandet representerer er en del av en utdøende rase, skal vi tolke tallene i Music Weeks årsrapport for 2010. Foto: Andrea Comas (Reuters)
Bon Jovi kan fremdeles vise til en imponerende omsetning, men musikksjangeren bandet representerer er en del av en utdøende rase, skal vi tolke tallene i Music Weeks årsrapport for 2010. Foto: Andrea Comas (Reuters)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rock utgjør bare tre prosent av musikken som når hitlistene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rocken har ikke vært mindre populær på over 50 år. I alle fall hvis vi skal bedømme etter hvilke låter som markerer seg på dagens hitlister.

Både amerikanske Lenny Kravitz, engelske The Jesus & Mary Chain og svenskene i Hellacopters og Imperiet (se liveopptak av deres «Rock'n'Roll Är Död» fra 1987 nederst i artikkelen) har alle tidligere erklært rocken død gjennom forskjellige låter.

De var kanskje tidlig ute med spådommene sine, men nå ser det ut til at de alle har fått rett. I alle fall til en viss grad dersom musikken måles etter popularitet på singellistene.

Les også: Tjente best i 2010

Rocken taper terreng

2010 ble året da rocken tapte enda mer terreng i forhold til den dominerende moderne utgaven av R’n’B og hip hop, dominert av artister som Rihanna, Beyoncé og Kanye West.

Bransjemagasinet Music Week har målt hvordan de forskjellige musikksjangrene gjenspeiles på salgslistene, og melder nå at låter fra artister som kategoriseres under fellesbetegnelsen rock er helt nede i tre prosent av alle som var innom de ukentlige listene med de 100 mest solgte låtene gjennom 2010.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I forhold til 2009 har rocken som sjanger falt hele 13 prosent, heter det i rapporten. Et tall som ligger langt bak dominerende sjangre som R’n’B/hip hop med en andel på hele 47 prosent, mens pop ender på 40 prosent og musikk som kategoriseres under dance og elektronika har en andel på ti prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 27 til tre prosent på to år

Til sammenligning trenger vi ikke gå mer enn to år tilbake i tid for å finne rock som fremdeles en relevant sjanger på hitlistene. Så sent som i 2008 var hele 27 av de 100 mest solgte låtene hentet fra kategorien rock.

På toppen av det hele, var det en 30 år gammel slager fra amerikanske Journey som gjennom musikkåret 2010 markerte seg som den bestselgende av samtlige som kunne arkiveres under betegnelsen rock.

Forklaringen ligger nok i at «Don’t Stop Believin’», som bandet opprinnelig ga ut i 1981, i fjor ble brukt i den poplære TV-serien «Glee». Dette har tydeligvis sørget for at en ny generasjon lyttere har fått ørene opp for veteranene i Journey.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette betyr slutten for rockepoken, sier veteran-DJ og «pop-professor» Paul Gambaccini i en kommentar til avisen The Guardian.

- Tilhører fortiden

- Det betyr ikke at det ikke vil dukke opp flere gode rockmusikere fremover, men rocken som den rådende stilarten tilhører nok fortiden.

Han får støtte av noen av Englands mest fremtredende musikksynsere. Clive Dickens fra Absolute Radio COO sier til Music Week at gitarbasert musikk har vært nede i en bølgedal gjennom 2010, mens Radio 1s musikksjef George Ergatoudis mener at gode rocklåter er sjelden vare.

- Jeg synes synd på dagens rockartister, fordi plateselskapene jager etter kvartalsmessig profitt fremfor langsiktig utvikling, understreker Gambaccini som kritiserer platebransjens kortsiktige tankegang og ivrighet etter umiddelbart lønnsomme investeringer som tidligere deltagere i X-Factor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ferske rapporten sier imidlertid ingenting om at det først og fremst kanskje er rockaktørene som gjør det best og som synes best på verdens musikkart når det kommer til omsetning på verdensbasis. Det var for eksempel ingen som gjorde det bedre enn det amerikanske rockbandet Bon Jovi i fjor, som alene hanket inn mer enn 200 millioner dollar på billettinntekter alene.

Utdøende rase

Problemet, slik Gambaccini ser det, er at Bon Jovi tilhører en utdøende rase. Bandets frontfigur Jon Bon Jovi er i dag 48 år gammel, og ifølge en rapport som revisjonsorganisasjonen Deloitte publiserte for ikke lenge siden, vil 40 prosent av frontfigurene i de 20 mest populære konsertaktørene i USA alle ha passert 60 år om et tiår, og så mye som en av fem vil ha passert 50-årsgrensen.

- Bransjen har panikk, for om ti år vil disse artistene enten ha pensjonert seg eller trukket seg tilbake fra rampelyset, og hvem skal overta?, spør Gambaccini.

Les flere nyheter her