Meny

Sprer behagelige priser

NYE KUNDER: – Ikke alle kjenner til steinmassasje, så vi tenkte dealen på Groupon kunne være en fin måte å få nye kunder på, sier massasjeterapeut i Silke Hud og Velvære, Tina Markeng, som solgte 500 steinmassasjebehandlinger til under halv pris. Foto: Berit Roald (Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Internett og sosiale medier gir nye muligheter for å lokke kundene med tilbud. For deg kan det bety en usedvanlig god deal.
Spar penger på nett

Noen mulige sider om du vil få gode tilbud på nett:

* Kickback. no: Ved å handle via Kickback når du gjør nettkjøp hos en av deres partnere, får du en viss prosent av kjøpesummen tilbake, som igjen kan veksles ut i gaver eller gavekort.

* Rabattweb. no: Hevder de finner de beste rabattkodene og rabattene fra kjente butikker, og formidler disse til sine brukere. Rabattkoden tastes inn når du handler på ulike nettbutikker, for å få avslag.

* BareButikker.com: Har oppdatert oversikt over rabatter på mange ulike nettbutikker.

* Rabatt24.no: Gir deg rabattkoder og kuponger for hundrevis av butikker.

* Groupon.no: Gir deg hver dag et nytt tilbud om alt fra spabehandlinger og restaurantbesøk til helikopterturer, til sterkt rabatterte priser. Du kan registrere deg og motta tilbud på mail hver dag, eller følge med på Facebook eller hjemmesiden. Groupon finnes foreløpig i Oslo, Bergen, Trondheim, Sandefjord, Tønsberg, Larvik og Stavanger.

* Sweetdeal.no: Tilsvarende konsept som Groupon. Finnes i dag i Oslo, Drammen og Tønsberg, men planlegger å utvide til en rekke andre byer.

 


Prispandemi

Det London-baserte trendbyrået Trendwatching.com, har lansert 11 viktige forbrukstrender for 2011. En av dem kaller de «prispandemi», en trend de beskriver slik:

* Mange forbrukere er hele tiden på nett, og kan lett spre gode tilbud de finner online ut til sitt sosiale nettverk.

* Forbrukere vil i økende grad være del av eksklusive nettverk eller grupper for å motta spesielle tilbud.

* Smarttelefoner og annen bærbar elektronikk øker forbrukernes mulighet til å få tilbud på salgsstedet, eller å sammenligne priser online.

(www.trendwatching.com)

DEALER: Mange kjøpte burger og bowling på Hard Rock Café til halv pris, noe daglig leder i Groupon Norge, Bredo Johansen, mener både på Hard Rock Café og kundene vil tjene på. Foto: Heiko Junge (Scanpix)DEALER: Mange kjøpte burger og bowling på Hard Rock Café til halv pris, noe daglig leder i Groupon Norge, Bredo Johansen, mener både på Hard Rock Café og kundene vil tjene på. Foto: Heiko Junge (Scanpix)

– Det har blitt mye steinmassasje de siste dagene. 500 kjøpte dealen med én time steinmassasje til 444 kroner i stedet for 1200. Det var det vi hadde satt som maksimalt antall, sier massasjeterapeut hos Silke Hud og Velvære, Tina Markeng.

Silke Hud og Velvære er en av mange bedrifter som har lansert sitt tilbud via Groupon.no, den norske varianten av et opprinnelig amerikansk konsept. Her får folk som ønsker det et uforpliktende tilbud på mail, som de kan velge om de vil slå til på eller ikke. Om mange nok bestiller dealen, blir den gjennomført. Dermed får kundene et godt kjøp, annonsøren god markedsføring og Groupon selv prosenter av inntektene.

Og tilbudet har slått an: Internasjonalt har Groupon 35 millioner brukere. Siden oppstarten i Norge i vår har Groupon.no fått 200.000 medlemmer, og utvider nå til flere byer. Nylig fikk de også en norsk konkurrent, Sweetdeal, med tilnærmet identisk konsept.

Trend for 2011

Trendwatching.com spår hvert år viktige forbrukstrender for det kommende året, og en av trendene for 2011 kalles «prispandemi». Det innebærer at informasjon om pristilbud folk finner interessante, raskt spres gjennom sosiale medier. I tillegg oppsøker folk i større grad nettverk eller grupper for å kunne nyte godt av tilbud, deriblant Groupon.

– En av kundene våre solgte 4000 heiskort på et døgn. Han var helt himmelfallen, sier daglig leder i Groupon Norge, Bredo Johansen. Selv om en hundrelapp for dagspass er langt under normalpris, er håpet å trekke flere kunder på sikt.

– Når en frisørsalong får 500 nye kunder på en dag, er jo håpet at salongen ved å yte god service i hvert fall får beholde en viss andel av dem, fortsetter han.

Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Peder Inge Furseth, tror konseptet har slått så raskt an fordi forbrukerne ser muligheter for å spare penger på noe som er rettet mot det de interesserer seg for.

– Likevel kan forbrukerne raskt gå trøtte av dette. Når man registrerer seg aner de fleste ikke at det etter hvert blir mange e-poster med ulike tilbud. De klarer bare å benytte en brøkdel av tilbudene, påpeker han.

Julian Berger i Sweetdeal sier de går aktivt ut på sosiale medier for å få innspill til hva slags dealer folk ønsker.

– Vi utvikler og forbedrer oss blant annet ved hjelp av Facebook og de kommentarene vi får der, sier han.

Forhåndssalg på Facebook

Også andre aktører har tatt i bruk Facebook for å profilere tilbud overfor utvalgte grupper. Blant annet Telenor, som nylig tilbød forhåndskjøp av Seinfeld-billetter til alle som trykket «Like» på deres Facebookside.

Furseth mener at å bruke de sosiale mediene i markedsføringsøyemed er langt mer krevende for bedrifter enn man i første omgang kan tro.

– Det finnes lite empiri eller praktisk innsikt i hvordan bedrifter skal benytte digitale flater. Norske forbrukere er blant de raskeste i verden til å ta i bruk ny teknologi og nye løsninger, mens bedriftene ofte henger litt etter i å satse på innovasjon og sosiale medier, sier han.

Han mener nettet gir muligheter for personifisering av en rekke tilbud.

– Spørsmålet er om kundene er villige til å oppgi detaljert informasjon til en rekke nettverk eller grupper, påpeker han.

Vil man spare penger på nettkjøp, finnes en rekke nettsteder som har spesialisert seg på å samle rabatter i ulike nettbutikker på én side. Man har også fått varianter som for eksempel Kickback.no, som gir deg en viss prosent tilbake på varer som kjøpes via deres nettside. Populært er det også blitt med nettsider som samler rabattkodene du kan taste inn på mange nettbutikker for å få avslag.

Men uansett hvor gode tilbudene er, det billigste er nok fremdeles å ikke la seg lokke.

Populært