Meny

Billigere å kjøpe – dyrere å bruke

BETALE FOR BRUK: Bilimportørene ønsker å dreie bilavgiftene slik at det skal bli billigere å kjøpe bil, men dyrere å bruke den. Her Norges mest solgte bil, VW Golf. (Foto: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Igjen er bilavgiftene og veiprising tema. Nå vil bilimportørene redusere engangsavgiften med 25 prosent, og heller øke års- og bruksavgiftene.
Da staten la om bilavgiftene i 2006 for å få ned utslippet fra de nye bilene, skjedde det også en umiddelbar endring i folks bilvalg. Plutselig skulle nesten alle ha dieselbil for å spare penger – det var ut med motoreffekt og inn med dragkraft.

Konsekvensen for staten var naturligvis at inntektene fra bilsalget sank i takt med at bilene forbrukte mindre drivstoff og således slapp ut mindre CO2. Samtidig har det vært politisk vanskelig å øke de andre avgiftene for å ta igjen tapet.

Raskere utskifting

Nå kommer bilimportørene staten til hjelp ved på foreslå endringer som monner: Engangsavgiften reduseres med 25 prosent og inntektstapet tas igjen ved å øke drivstoffavgiften og årsavgiften, samt på sikt å innføre veiprising.

Stein Håvelsrud, president i Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.), forklarer forslaget med at 15-20 prosent av bilens totale CO2-utslipp kommer fra produksjonen, mens 85-85 kommer fra bruk av kjøretøyet. Derfor mener B.I.L. at verden vil belastes med langt mindre CO2-utslipp om bilparken skiftes ut raskere enn i dag, samtidig som brukerne i større grad må betale for det konkrete CO2-utslippet gjennom høyere bruksavgifter.

Bensinprisen opp

Rent konkret ser B.I.L. for seg en økning av drivstoffavgiften med 15 øre per liter/år over en femårs periode (totalt 75 øre), og at årsavgiften over samme periode økes med 1115 kroner (223 kroner per). Håvelsrud ser også for seg veiprising som en del av statens fremtidige bilinntekter.

– Det perfekte avgiftssystem (miljø og rettferdighet) vil vi først få nå vi har teknologi til å avgiftsbelegge den enkelte bils kjørelengde og utslipp. I mellomtiden må vi innføre et system som er bedre enn dagens, sier Håvelsrud, som innrømmer at forslaget kan oppfattes som kontroversielt.

Statens totale inntekter på bil beløp seg til 46,9 milliarder kroner i 2007. Dette sank til 42,3 milliarder kroner i fjor, mens inntektene er estimert til 43,2 milliarder kroner i år. Av totalbeløpet har staten budsjettert med 16 milliarder kroner i engangsavgift for 2010.

Populært