Mange rettigheter for rammede passasjerer

Snøværet er ikke nådige med flypassasjerene i Europa, som ikke kommer sin vei. Her fra en tavle på flyplassen i Brussel, som onsdag ettermiddag innstilte samtlige avganger på grunn av mangel på avisningsvæske. Foto: REUTERS/Thierry Roge
Snøværet er ikke nådige med flypassasjerene i Europa, som ikke kommer sin vei. Her fra en tavle på flyplassen i Brussel, som onsdag ettermiddag innstilte samtlige avganger på grunn av mangel på avisningsvæske. Foto: REUTERS/Thierry Roge

Passasjerer som blir rammet av sterke forsinkelser eller innstilte flyavganger, har rett til erstatning og forpleining, selv om årsaken er uvær og ikke flytekniske forhold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet understreker at selv dårlig vær utløser rettigheter, og det er for lengst slutt på den tiden da flyselskapene kan unndra seg ansvar ved å vise til «force majeure», som det tidligere het, altså naturkreftenes tilfeldige spill.

– Noen forsøkte seg på det under askeskyen tidligere i 2010, men EU-kommisjonen slo raskt fast at det ikke nytter. Nå er det felles regler for hele EØS-området, sier Skaug Halsos til NTB.

Fem timer

Hvis flyet blir innstilt, eller forsinket med mer enn fem timer, kan du kreve at flybilletten blir refundert, eventuelt ombooking til første ledige avgang. Du kan også kreve å få reise på et senere tidspunkt under de vilkår som var i den opprinnelige bestillingen.

Hvis selskapet setter opp buss som alternativ, er det opp til den enkelte å akseptere tilbudet. Men det kan ifølge Forbrukerrådet ofte være lurt å bli med, ettersom presset fort blir stort ved mange kanselleringer.

Halos sier at regelverket ikke er klokkeklart når det gjelder krav om å få reise fra en annen flyplass, hvis den opprinnelige er stengt.

Uansett må du selv dekke ekstrakostnader ved å komme deg dit, hvis da ikke selskapet selv setter opp transport.

Vent på beskjed!

Når det gjelder overnatting, er rådet å vente til en representant for selskapet gir opplysninger om hvilke hotell som gjelder.

– Stikker du fra køen og sjekker inn på det første og beste hotellet på egen hånd, tar du en sjanse, sier Halsos.

Klager kan tas opp i etterkant, men til en klagenemnd i det landet der forsinkelsen inntraff. Alle flyplasser i Europa skal ha store oppslag om passasjerenes rettigheter ved forsinkelser og innstilte avganger.

Reisende har krav på mat og drikke som står i forhold til ventetiden, overnatting der det er nødvendig, transport til og fra overnattingssted og to telefonsamtaler.

Dette gjelder alle typer billetter, også de billigste.

– Krav om mat og drikke blir utløst ganske fort. For kortere reiser har du rett til forpleining etter to timers forsinkelse, sier Halsos.

(©NTB)

Personvernpolicy