Er denne reklamen mannsdiskriminerende?

DELTE MENINGER: Forbrukerombudet har avvist klagene som har kommet på Grønt Punkts reklame. Foto: Skjermdump fra reklamen.
DELTE MENINGER: Forbrukerombudet har avvist klagene som har kommet på Grønt Punkts reklame. Foto: Skjermdump fra reklamen.

En rekke menn har klaget til Forbrukerombudet. Si din mening.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Mannen blir fremstilt som en bruk og kast- gjenstand, kun verdifull i den grad han kan utnyttes av kvinnen. Hadde kjønn vært byttet om i reklamen, hadde den aldri fått se dagens lys», skriver en klager i brevet han har sendt Forbrukerombudet.

Mannen er ikke den eneste som har reagert på reklamefilmen «Skyll, brett og stapp ham» fra Grønt Punkt Norge. I reklamen fremstilles mannen som en drikkekartong som spyles ren med vann, brettes sammen, for deretter å bli stablet i søppelskapet sammen med andre kasserte menn. Samtidig høres en kvinnestemme som sier «tenk om alt hadde vært like lett å gjenvinne».

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Flere personer har også kontaktet Likestillings- og diskrimineringsombudet. «Dette kan vanskelig tolkes på annen måte enn at vold er et akseptabelt virkemiddel i parforhold. Hvordan ser Ombudet på en liknende reklame der en kvinne parteres og kastes i kompostbingen når hun ikke lenger tilfredsstiller en manns behov?», skriver en annen klager. Noen har også klaget på at reklamen kan være skremmende for barn å se på.

- De fleste ser humoren

Kari-Lill Ljøstad, markedssjef i Grønt Punkt Norge, vedgår at selskapet har fått en del klager fra seere som har sett reklamen.

- Men vi har fått langt flere positive tilbakemeldinger. Vi testet den jo på et publikum før vi begynte å sende den. Det stor flertallet ser humoren i den, og synes den er kjempegøy. Men så er det noen som synes at den ser skummel ut, og ikke liker at man bretter og stapper et menneske, sier Ljøstad.

- Forstår du kritikken om at den er diskriminerende mot menn?

- Vi forstår ikke helt kritikken. Dette er etter vår mening slapstick eller Tom og Jerry- humor. Det vi har tatt hensyn til er at vi har fått tilbakemeldinger på at noen barn kan synes den er skummel, og derfor har vi ikke sendt reklamen i typiske familieprogrammer hvor også små barn ser, sier Ljøstad.

- Kunne dere ha laget den samme filmen med rollene byttet om?

- Det slo oss ikke engang. Litt av humoren går jo på at det er så usannsynlig at en liten, spe kvinne bretter en stor mann.

Hun legger til:

- Hvis vi provoserer eller støter noen, så beklager vi det masse. Det var ikke vår mening, vi prøvde bare å finne en humoristisk måte å få folk til å huske å kildesortere kartongene sine.

Listen høyere for menn

Etter å ha mottatt rundt ti klager, har Forbrukerombudet nå vurdert reklamen i forhold til markedsføringsloven. I loven heter det at «annonsør skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann».

- Vi har forståelse for at du reagerer på denne type reklame, da den kan gi en lite heldig fremstilling av menn. Ut i fra ordlyden i loven og tidligere praksis kan derimot ikke den aktuelle reklamefilmen sies å være nedsettende eller støytende, skriver Forbrukerombudet som svar til en av klagerne.

Forbrukerombud Gry Nergård sier listen ligger høyt for hva som er kjønnsdiskriminerende.

- Det skal generelt mye til, og enda mer når det er snakk om menn. Årsaken er at likestillingslovgivningen ble utformet på 1970-tallet med tanke på å bedre kvinners stilling, sier Nergård.

Hun sier det er veldig sjelden at Forbrukerombudet mottar slike klager.

- Næringslivet i Norge er ganske flinke til å skjønne at det ikke er så lurt å lage tradisjonell kjønnsdiskriminerende reklame. Det er stor forskjell på Norge og andre land på dette punktet, sier hun.

Reklamen fra Grønt Punkt ble sendt på TV i flere måneder, men sluttet å gå i forrige måned. Klagerne har mulighet til å klage videre til Markedsrådet, dersom de er uenige i Forbrukerombudets avgjørelse.

Hva synes du om reklamen? Morsom eller diskriminerende?

Personvernpolicy