Frykter nye Dreamliner-forsinkelser

FORSINKET: Boeings 787 Dreamliner under sin første landing i juli 2010. (Foto: EPA/Scanpix)
FORSINKET: Boeings 787 Dreamliner under sin første landing i juli 2010. (Foto: EPA/Scanpix)

Det kan gå nesten ett år før Boeing 787 settes i trafikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere av Boeings kunder til det nye passasjerflyet 787 Dreamliner frykter de siste månedenes tekniske problemer fører til nye forsinkelser.

I november møtte et av testflyene nødlande etter at det oppsto brann i det elektriske systemet. I tillegg har Rolls-Royce som kjent hatt problemer med sine Trent-motorer som skal gi framdrift til de første 787-ene.

Les også: Boeing setter Dreamlinerne på bakken

Rolls-Royce: To forskjellige motorhavarier

Forventer utsettelse nummer sju

Lanseringskunden, japanske All Nippon Airways (ANA), har bestilt 55 maskiner. De skulle opprinnelig fått det første flyet på tampen av 2008. Men etter flere forsinkelser er den siste offisielle overtagelsesdatoen «midten av første kvartal 2011».

Det er en dato ANA-sjef Shinichiro Ito forventer vil bli skjøvet på.

Han sier til Aviation Week at han har bedt Boeing komme med en ny tidsplan så snart som mulig. Og legger til at etter å ha fått seks beskjeder om at flyet blir forsinket tidligere, blir det skuffende å få den sjuende.

AW møtte sjefen på et Star Alliance-treff på New Zealand. Der var antakelsen at Dreamlineren tidligst blir levert i andre halvår av 2011.

Norwegian

Og ANA forbereder seg tydeligvis på det verste: Selskapet opplyser at de kan tåle ett år til med forsinkelse uten å bli altfor skadelidende. De betyr i klartekst å utsette utfasingen av aldrende Boeing 767 og Airbus 320-fly.

Tidligere er det antydet at Boeing kan klarer den første ANA-leveringen, men at kommende leveranser blir forskjøvet opp til ti måneder. Blant annet at Korean Air får sitt første 787 i august 2012 i stedet for høsten 2011 og at Air India vil motta sine første fly i september/oktober 2011 i stedet for april.

Dersom hele programmet forskyves, vil det nødvendigvis også få konsekvenser for Norwegian som skal få levert sine to første 787 høsten 2012.

Les også: Norwegian skal fly Dreamliner

Mer om fly:

Slik flakser en 787

Airbus-ingeniørenes drømmefly

Plastfly skal gi luftherredømme

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden