Vil ha fergefri kyststamvei

FERGEFRI FORKJEMPER: Fylkesordfører i Rogaland, Tom Tvedt (Ap), er en av fire fylkesordførerer på Vestlandet som kjemper for fergefri kyststamvei fra Stavanger til Bergen i løpet av ti år. Foto: Mona Sprenger
FERGEFRI FORKJEMPER: Fylkesordfører i Rogaland, Tom Tvedt (Ap), er en av fire fylkesordførerer på Vestlandet som kjemper for fergefri kyststamvei fra Stavanger til Bergen i løpet av ti år. Foto: Mona Sprenger
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fylkesordfører i Rogaland, Tom Tvedt (Ap), sier at visjonen om en fergefri kyststamvei står forankret i samtlige fire vestlandsfylker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Tvedt vil en fergefri kyststamvei mellom Stavanger og Bergen stå ferdig innen 10 år. Dessuten legger fylkesordførerne fra de fire vestlandsfylkene Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane press på myndighetene for en fullstendig fergefri E39 på Vestlandet.

Det vil i så fall si at det vil bli en kyststamvei fra Kristiansand til Trondheim.

Les også: Rogfast-prosjektet setter seks verdensrekorder

Stavanger-Bergen

Arbeidet med å få en fergefri forbindelse mellom Stavanger og Bergen har kommet lengst, ifølge Rogaland-ordføreren.

– Jeg håper og tror at denne strekningen kan være fergefri i løpet av den neste 10-års perioden. En kyststamvei her vil øke produktiviteten og konkurranseevnen i denne regionen, sier Tom Tvedt til Teknisk Ukeblad.

Han er overbevist om at Norge vil tjene på en fergefri kyststamvei.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Landet vil få avkastning på investert kapital ved å sørge for at næringslivet får denne infrastrukturen på plass. Det vil være fullt mulig med en fergefri vei mellom Kristiansand og Trondheim innen 2025, sier Tvedt.

Les også: Veikryss til 119 millioner gir lengre bilkøer

ROGFAST: Rogfast-prosjektet vil bli en del av en eventuell fergefrie kyststamvei mellom Stavanger og Bergen.


– Statlig finansiering

– Hvem skal betale et slikt prosjekt?

– Vi ønsker og mener at det er riktig med statlig prosjektfinansiering her. Staten må stille tilgjengelig kapital slik at veien kan bygges så raskt og billig som mulig. En del av stamveien er det undersjøiske Rogfastprosjektet som vi står klar til å starte opp arbeidet med i 2014 dersom staten går inn med 500 millioner kroner, sier Tvedt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Milliardbanen staten kan stoppe

– Livsnerve

Fylkesordfører i Hordaland, Torill Selsvold Nyborg (Krf), er også svært optimistisk med tanke på en fergefri kyststamvei helt fra Kristiansand til Trondheim.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En slik vei vil være livsnerven vår langs hele denne kyststrekningen. Jeg er kanskje vel optimistisk, men prosjektet vil være fullt mulig å gjennomføre i løpet av 15 år dersom det er politisk vilje til dette, sier Nyborg til Teknisk Ukeblad.

Hun mener som Tom Tvedt at hele landet vil dra samfunnsøkonomisk nytte av en kyststamvei.

– Veien vil bety fantastisk mye for hele nasjonen, og utrolig mye for oss på Vestlandet. Svært mye av Norges verdiskapning skjer langs akkurat denne aksen. Det gjelder det maritime og marine miljøet, det gjelder energiproduksjon og det gjelder tradisjonell metallurgisk industri, sier Torill Selsvold Nyborg.

Les også: Ryfast kan utsettes i flere år

– Har jobbet i ti år for dette

Samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker (H), mener det er på høy tid med en fergefri kyststamvei på Vestlandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har i ti år jobbet for at det må komme en slik vei, eller det som kalles Vestfast-prosjektet. Spesielt har jeg ivret for en slik vei mellom Stavanger og Bergen hvor det bor ca en million mennesker. Problemet for at prosjektet kan gjennomføres, er i første rekke Hordaland fylkesting som må gjøre om vedtaket om et nytt fergeleie nord på øya Tysnes, sier stortingspolitikeren.

– Hva med ønsket om at hele strekningen Kristiansand-Trondheim skal bli fergefri?

– Jeg har forståelse for dette, men det ligger nok mye lenger frem i tid, sier Halleraker.

Teknisk Ukeblad har gjentatte ganger henvendt seg til Samferdselsdepartementet for kommentar uten å lykkes.