Gamst raser mot kritikk
Blackburn-proffen mener kritikken etter Bama-reklamen er «patetisk og amatørmessig».
(ABC Nyheter): Morten Gamst Pedersen, John Arne Riise og Erik Huseklepp figurerer i disse dager en reklame hvor de promoterer en av Norges fotballforbunds større hovedsponsorer, frukt- og grøntleverandøren Bama.
Men professor i markedsføring ved BI, Tor Wallin Andreassen, mener reklamen bærer preg av å være laget av amatører og stiller samtidig store spørsmålstegn ved Bamas vurderinger i forbindelse med reklamen.
Men nå setter Gamsten inn en «skiltackling» som svar på Andreassens meninger.
- At professoren mener vi fremstår som stusselige mennesker sier sannsynligvis mer om han enn om oss, men vi tar ikke oss selv så høytidelig, så vi stiller gjerne opp i settinger vi ikke hører hjemme i. Her burde kanskje professor Tor Wallin Andreassen lære litt av oss og ikke være så selvhøytidelig, skriver Morten Gamst Pedersen på sin egen hjemmeside.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenProfessoren mener reklamen mer kan virke som om det er noen unggutter som ønsker å lage et humorinnslag.
- Filmen lukter amatør og håndholdt kamera. Det virker som en guttegjeng som har kommet sammen for å lage en sketsj. Jeg syns det virker veldig amatørmessig, og for meg fremstår det som underlig at Bama legger seg på en så banal lavbudsjettfilm som spiller på kropp, sex og dårlig samvittighet, sier Andreassen, til nrk.no.
I reklamen blir Branns Huseklepp fersket av Gamst og Riise når han har henda godt nede i godteri-boksene og skal til å fylle opp en pose med sukkerholdige slikkerier. Utenlandsproffene forsøker så overtale Huseklepp til å heller spise frukt og grønnsaker og overbringer budskapet til landslagskometen ved å blant annet rappe en låt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTirsdag formiddag var reklamen avspilt vel 115. 000 ganger på nettstedet YouTube.
Artikkelen fortsetter under annonsenGamsten er stolt av å fronte et sunt alternativ.
- Jeg, John Arne Riise og Erik Huseklepp er stolte av å fronte et såpass sunt produkt som gir samfunnet helsemessige fordeler. Dette er en morsom film som handler om at frukt er ett bedre alternativ enn snop, skriver Englands-proffen videre.
Han forstår heller ikke hvorfor Andreassen mener reklamesnutten spiller på sex.
- Det gjør den så absolutt ikke. Det at han kommer med en slik påstand er både patetisk og amatørmessig. Jeg hadde forventet mye mer av en person som har klart å bli professor, og til og med fått jobb på BI. Jeg trodde at de som jobbet der hadde litt mer og fare med enn dette tullet som professoren har kommet med her.
Også Huseklepp og Riise reagerer på BI-professorens utspill.
- Det er jo bare en morsom film, det er det som er meningen med filmen, sier Huseklepp til NRK.
Riise skriver på sin egen hjemmeside at han synes det var gøy å lage videoen og at folk ikke må glemme budskapet de ønsker å formidle. Men han legger til at ikke kommer til å rappe igjen med det første.