Kan bli gullgruve for Facebook
Facebook prøver ut en funksjon som får deg til å sende vennene dine i butikken. - Dette kan være i strid med norsk lov, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.
Det Facebook-orienterte nyhetsnettstedet «All Facebook» har fått tilgang til en intern e-mail som røper hvilken retning Facebook kan komme til å ta i fremtiden.
Opplysningene tyder på at Facebook prøver ut nye løsninger som kan utnytte nettstedet kommersielt på en måte som vi ikke har sett tidligere.
Sender deg inn i butikken
Grunnlaget for dette er allerede oppe og går. Med sin nye GPS-tjeneste Places (Steder) kan brukere dele med ennene sine hvor de er, hva de holder på med og hvem de er sammen med via mobiltelefonene sin.
Les også: Sikkerhetsbrudd på Facebook
Denne tjenesten kan vise seg å ha et stort økonomisk potensial.
Annonsører er villig til å betale mye for å sende brukere tilbud når de oppholder seg i nærheten av butikkene deres.
«Dealer» med vennene dine
Ifølge All Facebook, er Facebook nå i ferd med å teste en slik funksjon gjennom markedsføringsproduktet «Facebook Deals».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Forstyrret på Facebook, drepte spedbarnet
Ideen er at Facebook-brukere får et tilbud mens de er i en butikk. Dersom de i tillegg klarer å få tre av sine venner til å dra til samme sted får de et gratis produkt.
- Det kan være flere problemer med dette i forhold til norsk lov, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård til ABC Nyheter.
Kan være ulovlig
I Norge er det ikke slik at butikker kan sende deg meldinger på mobilen når du er i et område. Det er heller ikke slik at du ved å godta én applikasjon også kan godta at hvem som helst sender deg tilbud.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Du skal helst godta hvilke butikker du kan få tilbud fra, sier Nergård.
Hun er også skeptisk til om et system der en tipser vennene sine vil godtas i Norge.
- Her vil en lett kunne si at det er en omgåelse. Det vil også være en måte å spre kontaktinformasjon på som ikke er lov i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenForbrukerrådet jobber nå med å få oversikt over hvordan markedsføring skjer på Facebook og hvordan dette forholder seg til norske lover.
- Det er noe vi er i ferd med å se på. Det er viktig at vi får ryddet opp her, sier Nergård.
Vil ikke kommentere
Selv om muligheten er der, er det ukjent om Facebook selv ønsker å tjene penger på dette.
Siden «Facebook Delas» fortsatt er i et prøvestadie er det også en mulighet for at det vil bli lagt ned.
I en uttalelse til «All Facebook» kaller Facebook dette spekulasjoner som de nekter å kommentere.
«All Facebook» har publisert den interne Facebook-emailen de viser til.