Kan bli gullgruve for Facebook

Bruk av Facebook på mobiltelefon kan bli en kommersiell gullgruve.
Bruk av Facebook på mobiltelefon kan bli en kommersiell gullgruve.

Facebook prøver ut en funksjon som får deg til å sende vennene dine i butikken. - Dette kan være i strid med norsk lov, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det Facebook-orienterte nyhetsnettstedet «All Facebook» har fått tilgang til en intern e-mail som røper hvilken retning Facebook kan komme til å ta i fremtiden.

Opplysningene tyder på at Facebook prøver ut nye løsninger som kan utnytte nettstedet kommersielt på en måte som vi ikke har sett tidligere.

Sender deg inn i butikken

Grunnlaget for dette er allerede oppe og går. Med sin nye GPS-tjeneste Places (Steder) kan brukere dele med ennene sine hvor de er, hva de holder på med og hvem de er sammen med via mobiltelefonene sin.

Les også: Sikkerhetsbrudd på Facebook

Denne tjenesten kan vise seg å ha et stort økonomisk potensial.

Annonsører er villig til å betale mye for å sende brukere tilbud når de oppholder seg i nærheten av butikkene deres.

«Dealer» med vennene dine

Ifølge All Facebook, er Facebook nå i ferd med å teste en slik funksjon gjennom markedsføringsproduktet «Facebook Deals».

Les også: Forstyrret på Facebook, drepte spedbarnet

Ideen er at Facebook-brukere får et tilbud mens de er i en butikk. Dersom de i tillegg klarer å få tre av sine venner til å dra til samme sted får de et gratis produkt.

- Det kan være flere problemer med dette i forhold til norsk lov, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård til ABC Nyheter.

Kan være ulovlig

I Norge er det ikke slik at butikker kan sende deg meldinger på mobilen når du er i et område. Det er heller ikke slik at du ved å godta én applikasjon også kan godta at hvem som helst sender deg tilbud.

- Du skal helst godta hvilke butikker du kan få tilbud fra, sier Nergård.

Hun er også skeptisk til om et system der en tipser vennene sine vil godtas i Norge.

- Her vil en lett kunne si at det er en omgåelse. Det vil også være en måte å spre kontaktinformasjon på som ikke er lov i Norge.

Forbrukerrådet jobber nå med å få oversikt over hvordan markedsføring skjer på Facebook og hvordan dette forholder seg til norske lover.

- Det er noe vi er i ferd med å se på. Det er viktig at vi får ryddet opp her, sier Nergård.

Vil ikke kommentere

Selv om muligheten er der, er det ukjent om Facebook selv ønsker å tjene penger på dette.

Siden «Facebook Delas» fortsatt er i et prøvestadie er det også en mulighet for at det vil bli lagt ned.

I en uttalelse til «All Facebook» kaller Facebook dette spekulasjoner som de nekter å kommentere.

«All Facebook» har publisert den interne Facebook-emailen de viser til.

Personvernpolicy