El-bilinvasjon til Norge

Solheim kjørte hemmelig bil

Neida: Denne er ikke hemmelig. Dette er den nye elektriske fire-seteren som blir importert til Norge fra desember av. Foto: Thomas Vermes
Neida: Denne er ikke hemmelig. Dette er den nye elektriske fire-seteren som blir importert til Norge fra desember av. Foto: Thomas Vermes

Erik Solheim og stortingspolitikere fra SV til Frp har vært på hysj-hysj-testbanen til Mistubishi i Japan.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OKAZAKI, JAPAN (ABC Nyheter): Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim og fem av stortingets miljø- og energipolitikere fra SV til Frp fikk i dag - under tvil - komme inn i bilfabrikanten Mitsubishis aller helligste.

Der fikk de se og prøvekjøre en hemmelig, stor elektrisk bil med lang rekkevidde.

Produsenten vil nødig ha ut sine forretningshemmeligheter før bilen skal presenteres i 2013, så ABC Nyheter ble stengt ute fra den hemmelige prøvebanen ved Mitsubishis forsknings- og utviklingssenter.

Men etterpå lot ikke begeistringen seg skjule hos politikerne Snorre Valen (SV), Erling Sande (Sp), Torstein Rudihagen (Ap) og Bjørn Lødemel (Høyre).

Motorcross og usikkerhet

Selv Fremskrittspartiets Oscar Jarle Grimstad, som har bakgrunn som motorcrosskjører, var imponert:

- For en aksellerasjon. Og så stødig! sa han.

Mens Solheims kommunikasjonsrådgiver pustet lettet ut over at ting gikk bra med sjefen hans.

- Han kjører ikke så mye bil, vet du, sa han off the record.

Bilen det er snakk om, er i SUV-klassen og er en såkalt plug-in hybrid, det vil si at den både har en drivstoffmotor og en elektrisk motor som kan lades opp.

Nå kommer elbilene

En bil som ikke er hemmelig, vil bryte en elbil-barriere i Norge.

- Ikke til forkleinelse for biler som Think og Kewet. Men i desember kommer Mistubishis første rene elbil i småbil-klassen til Norge. Det er første gang en av de store fabrikantene med stort forhandlernett i Norge begynner å selge elbiler.

Det forteller administrerende direktør Bernt G. Jessen i Mitsubishi Motors Corporation i Norge.

Da kommer det første partiet på 100 til landet. 317 av denne fire-seteren som kalles i-MiEV er forhåndssolgt.

Avghengig av rammevilkår

Jessen appellerte til politikerne om å holde rammevilkårene for elbiler stabile, i hvert fall fram til 2015. Småbilen som nå kommer, er over dobbelt så dyr som tilsvarende bensinbil i innkjøp, men koster mindre per «tank».

Miljøministeren holdt klokelig kjeft. Han hyllet som kjent åpningen av Uniols biodrivstoff-fabrikk i Fredrikstad rett før regjeringen la på avgiften på biodiesel slik at fabrikken gikk konk før den hadde kommet i gang.

Personvernpolicy