Karakterer kan øke selvmordsfare

En ny svensk studie setter selvmordsrisiko i sammenheng med lave karakterer. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
En ny svensk studie setter selvmordsrisiko i sammenheng med lave karakterer. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Dårlige karakterer på skolen knyttes til økt risiko for selvmord, ifølge en svensk studie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En ny studie fra Karolinska institutet og det svenske nasjonale råd for helse og velferd viser at unge mennesker som går ut av grunnskolen med de laveste gjennomsnittskarakterene har omkring tre ganger så høy risiko for å begå selvmord som dem med de høyeste karakterene, melder Science Daily.


- Sammenhengen er tydelig, selv etter at vi utelukker unge mennesker som har vært innlagt på grunn av mentale problemer eller narkotikarelaterte diagnoser, sier doktorgradsstudent Charlotte Björkenstam ved Karolinska institutet.

Forskerne gransket avgangskarakterene til nærmere 900.000 tidligere elever født mellom 1972 og 1981, da svenske skoler innførte et tallkaraktersystem med fem nivåer. En oppfølgingsstudie ble siden gjort av selvmord opp til mellom 25 og 34 års alder. Resultatene viser at elevene med de høyeste karakterene hadde lavest risiko for å begå selvmord.

Den aller høyeste selvmordsfaren ble påvist blant unge mennesker med ufullstendige karakterer. De som forlot skolen etter niende år med en gjennomsnittskarakter under 2,25 hadde omkring tre ganger risikoen for å begå selvmord sammenlignet med dem som hadde 4,25 eller høyere. Det samme mønsteret ble observert blant både gutter og jenter, selv om faren var større blant gutter.

Personvernpolicy