Lanserer bananvin

En kvinne smaker på oliven ved besøk på den årlige Sial-messen utenfor Paris. Foto: Scanpix/AFP.
En kvinne smaker på oliven ved besøk på den årlige Sial-messen utenfor Paris. Foto: Scanpix/AFP.

Fra sunne «superfrukter» til snegler med dip, matbransjen lanserer sine lyseste nye ideer på en messe i Paris denne uken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

5600 utstillere fra 105 land stilte opp sine varer under SIAL-messen, som varer til torsdag utenfor den franske hovedstaden. Mange fremmer nye smaksblandinger, fra bananvin til trøffelsennep eller smakfulle makaroni.


Ifølge Xavier Terley, ekspert på mattrender og konsulent ved messen, er kundenes appetitt på sterke og overraskende smaker en drivkraft i den globale industrien, etter en alvorlig konjunkturnedgang i forbindelse med finanskrisen.

- Mat i det 21. århundret er globalisert, sier Terley.

- Man blander genre, smaker og tekstur.

Les også: Nøkkelhullmerket mat koster flesk

Ingefær og wasabi

- Smoothier er ut. Folk ønsker seg nå en eksplosjon av smaker, som ingefær eller wasabi, trøffel eller spekulaakjeks, sier eksperten, som merker seg en «flom av nye produkter det siste året etter et «katastrofalt» 2008-2009, sier eksperten.

Matselskaper leverte 985 produkter til SIALs årlige trend- og innovasjonskonkurranse, 25 prosent mer enn i fjor.

Hva gjør en nyvinning til en suksess? «Det trenger ikke være noe helt nytt, men det må gi nye fordeler», sier Terley. «Hvis jeg finner opp en blå pizza vil det være noe nytt, men det trenger ikke bety at den vil selge».

Gjennomsnittsprodukter er på vei ut, sier han, til fordel for produkter med tilleggsverdi, som kraftig smak, nyttig format eller helsefordeler.

Les også: Brekk mener maten er for billig

Lager maten selv

Selv om «naturlighet» er en nøkkel tror Terley vellykkede produkter ikke lenger behøver å knyttes til fortiden, og at man nå bryter fri fra hjemmelagde, tradisjonsrike referanser som har dominert mye av den senere tids matlaging.

Perler av trøffeljuice ligger som kaviar på ganen, mens krydderspray kan gi et hint av mandarin eller estragon til en saus, og biter av karamellisert appelsin eller knasende sjokolade kan legges til yoghurt.

Å kokkelere i hjemmet er en annen sterk trend, drevet frem både av matlagingsprogrammer på tv og innstramming av livreima i forbindelse med finanskrisen.

- Det er mulig at folk ikke spiser like mye ute, men de kjøper gåselever og serverer i hjemmet, sier innovasjonsekspert Sophie de Reynal.

Les også: Overvektige barn spiser sunnest

Personvernpolicy