Hedda Gabler blir lesbe

- Det har vært vanskelig for meg å forstå hvorfor Hedda tar livet sitt, sier regissør Sara Giese. Da hun gjorde Heddas gamle flamme om til en kvinne, ble det lettere.
- Det har vært vanskelig for meg å forstå hvorfor Hedda tar livet sitt, sier regissør Sara Giese. Da hun gjorde Heddas gamle flamme om til en kvinne, ble det lettere.

Det blir vanskeligere for Hedda å velge når hennes ektemanns rival er en kvinne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): I Henrik Ibsens «Hedda Gabler» fra 1890 kommer Hedda hjem fra bryllupsreise med sin nye mann, da hennes etablerte tilværelse blir forstyrret av en gammel flamme.

Han heter Ejlert Løvborg, men i regi av den svenske Riksteatern har Ejlert forandret både kjønn og navn. Her er det Elin Lövborg som kommer og skaker opp Heddas verden.

- Jeg syntes at det tydeliggjør hva Hedda har valgt bort i sitt liv når hun gifter seg. Elin blir ikke bare en kjærlighetsinteresse. Hun blir en speiling av Hedda og hvordan livet hennes kunne vært, sier regissør Sara Giese til ABC Nyheter.

Den moderne kvinne

Giese har sammen med manusforfatter Anna Kölèn tilrettelagt stykket for Riksteatern. Handlingen i forestillingen er flyttet frem til 1930-tallet, og datidens litterære kretser.

Regissør Sara Giese.Regissør Sara Giese.

- Vi ville beholde skuespillet så tro mot teksten som mulig, men den historien vi ville fortelle var ikke mulig på 1890-tallet. På 1930-tallet hadde kvinner stemmerett og det kom mange forfattere som skrev om homoseksuell kjærlighet, som for eksempel Radclyffe Hall, Djuna Barnes og Karin Boye, forteller Giese.

Den svenske forfatteren Karin Boye har vært en rollemodell for karakteren Elin Lövborg. Boye ble født i 1900. Hun var først gift med en mann, for siden å stå frem som lesbisk på slutten av 1930-tallet.

Da hun døde etter en overdose av sovepiller bare 40 år gammel, skrev norske Haldis Moren Vesaas diktet «Karin Boye funnen död» til minne om henne.

- Elin er farligere

- Mens Ejlert er en selvopptatt og krevende intellektuell herre er vår Elin en intellektuell kvinne som våger å leve sitt eget liv. Hun er den moderne kvinne. Dette understreker

temaet i stykket, som handler om livsmot og å våge og bryte ut av samfunnet. Jeg synes at Elin blir farligere enn det Ejlert er fordi det ikke lenger bare handler om kjærlighet, men om en hel livssituasjon, et helt liv man har valgt bort. Hedda er så tydelig stengt ute fra det intellektuelle og må spille den rollen som er trygg for henne som kvinne, sier Giese.

Lettere å forstå Hedda

Ved å gjøre Hedda lesbisk, tror regissøren at publikum vil få en tydeligere forståelse av hva som skjer i stykket.

- Jeg har syntes at det vanskelig å forstå hvorfor hun tar livet av seg, men her er det mer begripelig. Man ser hva hun har kunnet velge, men at det er for sent, sier Giese.

Med den bearbeidede versjonen av «Hedda Gabler» legger Riksteatern onsdag denne uken ut på turnè i hele Sverige.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden