Terje Riis-Johansen:

Nå skal han lære triksene

I oktober skal Terje Riis-Johansen på skolebenken i mediehåndtering. Foto:Erlend Aas/Scanpix
I oktober skal Terje Riis-Johansen på skolebenken i mediehåndtering. Foto:Erlend Aas/Scanpix

Aldri for sent: Nå skal Terje Svabø lære opp Terje Riis-Johansen i mediehåndtering.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): Olje- og energidepartementet har til nå unngått å bruke eksterne kommunikasjonsrådgivere.

Men nå skal en av Senterpartiets hardest medie-utsatte statsråder i ilden:

Terje Riis-Johansen skal i høst bli kurset av den forhenværende journalisten og lederen for den liberalistiske tenketanken Civita, Terje Svabø.

- Målet er å gi både ledelsen og kommunikasjonsmedarbeiderne grunnleggende trening i hvordan de skal forholde seg til media, forteller departementets kommunikasjonssjef Ole Berthelsen.

Svabø og partneren Dagfinn Aanonsen vant oppdraget i konkurranse med Burson-Marsteller og Medieløven.

I hardt vær

Og sjelden har noen politiker vært ute i hardere mediestorm enn Riis-Johansen den siste tida.

Manglende oppfølging av bioenergi, CO2-rensing som lar vente på seg, Hardanger-master og omstridte energi-pengegaver til Senterpartiet - kritikken har haglet.

Bare i VG er Terje Riis-Johansen personlig blitt «avlivet» gang på gang av kommentatorene.

Mange av regjeringskollegene hans har allerede gått utover sine egne, svulmende kommunikasjonsenheter og bestilt hjelp utenfra.

Les også: Kjøper mest kommunikasjon.

Hva har han å lære?

- Hva har Riis-Johansen å lære av dere?

- Vi er bedt om å levere tilbud på en orientering om informasjons- og mediearbeid. Det er ingen tvil om at Riis-Johansen har vært i vinden. Men jeg vil ikke gå inn på å si noe om hva han har å lære, sier Terje Svabø til ABC Nyheter.

Han har heller ikke lyst til å kommentere spørsmål om dette kurset burde kommet tidligere.

- Jeg skjønner spørsmålet, er alt den drevne eks-journalisten vil si.

Bestilt i vår

Kommunikasjonssjef Berthelsen understreker at kursingen ikke kom som følge av mediestormen Riis-Johansen har vært utsatt for i sommer og høst.

Nær sagt tvert i mot:

- Jeg startet arbeidet med dette da jeg tiltrådte i april. Men på grunn av alt som skjedde, Hardanger og mange saker, måtte vi legge det litt på is, sier Berthelsen.

33.000 kr for 12 timer

Berthelsen forteller at Svabø og Aanonsen er hyret inn for 12 timer. Prisen er 33.000 kroner pluss moms.

Det blir satt av 2 timer til hver av politikerne i ledelsen og 2 timer til departementsråd og kommunikasjonsenheten.

Med dette føyer Svabø og Aanonsen seg til den lange lista over kommunikasjonsbyråer som får oppdrag av regjeringen.

Les også: Disse byråene får oppdragene.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden