Gjentar suksessen på YouTube

Medlemmene i OK Go poserer i kjent positur i sin ferskeste musikkvideo som i går hadde premiere på YouTube. Foto: YouTube
Medlemmene i OK Go poserer i kjent positur i sin ferskeste musikkvideo som i går hadde premiere på YouTube. Foto: YouTube

Mer enn en million så OK Gos nye musikkvideo i løpet av de første 24 timene den var tilgjengelig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): YouTube-bandet over alle, OK Go, er tilbake med ny videosuksess på nettet. Gruppens nye singel «White Knuckles» (se videoen nederst i artikkelen), hentet fra årets albumutgivelse «Of The Blue Colour Of The Sky», har i løpet av de siste 24 timene blitt en monsterhit – i hvert fall på YouTube.

Ifølge YouTube så 1,3 millioner bandets nye video gjennom de første 24 timene den var tilgjengelig, og i skrivende stund har mer enn 2,2 millioner brukere klikket seg inn for å se medlemmene i OK Go sjonglere i kjent koreografisk stil. Denne gangen sammen med en gruppe trente hunder.

Les også: Hindres videre YouTube-suksess

- Ufattelige tall

- Det er helt ufattelig! Jeg tror ikke hjernen er konstruert for å kunne forstå sånne store tall. I går kveld var det rundt 100 000 treff, og da jeg våknet opp i morges hadde vi passert over en million visninger, forteller frontmann Damian Kulash til musikkavisen NME.

Chicago-kvartetten har likevel et stykke igjen før de setter ny rekord. Den karakteristiske tredemøllekoreografien de laget til låten og «Here It Goes Again» i 2006 gikk som en farsott på YouTube og har siden vært vist nærmere 50 millioner ganger.

«White Knuckles» er et nytt blinkskudd på lavbudsjett, men denne gangen har de byttet ut tredemøllene med en gruppe med hunder som spiller like viktige roller som bandmedlemmene selv.

Måtte 124 opptak til

I likhet med tidligere suksesser, så har OK Go atter en gang satset på å skyte det hele i ett eneste opptak. Ikke uventet lykkes de med en fiffig koreografi som sitter som et skudd. Å få festet det hele på film, har imidlertid likevel ikke vært en fullt så enkel jobb som antydet, men de lyktes til slutt.

- Vi gjorde 124 opptak. Vi måtte starte og stoppe betraktelig flere ganger enn hva vi har gjort på tidligere videoer. Vi sitter faktisk på 124 fulle opptak, mens videoen vi ble mest fornøyd med og den som du nå kan se, er opptak nummer 72, forklarer Kulash.

Chicago-bandet fikk sitt store gjennombrudd nettopp på YouTube med promovideoene de laget til låtene «A Million Ways» (2005) og «Here It Goes Again» (2006). Men etter at plateselskapet deres satte en midlertid stopper for å spre videoene deres på nettet, synes det nå som OK Go har fått endret avtalen som i større grad enn bandet plater har gjort bandet til et fenomen.

Les også: Prince, Don't Go!

Kommer flere videoer

Når det gjelder fremtiden, skal ikke OK Go ha gått tom for ideer. Gruppen skal allerede ha planene klare for flere nye videoer. Den neste håper de å få lagt ut allerede i november.

- Vi kommer til å lansere en ny video, forhåpentligvis til 1. november. Det er mye mer å hente i gaten vi har plukket ideer til de andre videoene. Vi lager videoene våre på samme måten som vi lager sangene våre, så det er mye som flyter rundt der nede – selv om det ikke alltid er lett å være sikker på at ideene fører til noe konkret, avslører vokalisten.

Les også: Nettstjerner deltar i musikkvideo

Personvernpolicy