Meny

Slakter utspill om Fredriksen

– VERDIFULL: Skipsreder John Fredriksen får støtte fra generalsekretær Hilde Gunn Avløyp i Maskinistforbundet (innfelt). Foto: Scanpix/DNMF.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Generalsekretær Hilde Gunn Avløyp i Det norske Maskinistforbund (DNMF) liker dårlig uttalelsene som er kommet fra enkeltpolitikere i debatten om John Fredriksens utflagging.

(ABC Nyheter): Avløyps forbund organiserer rundt 50 medlemmer i Fredriksens riggselskap Seadrill.

– Hva enkeltmedlemmer i regjeringspartiene uttaler, håper jeg de andre overser. Det er for lettvint å avfeie store norske eiere uten tanke for hva de er verdt.  

– Sikter du nå til utspillet fra Inga Marte Thorkildsen om at Fredriksen ikke bidrar til fellesskapet?

– Jeg vil ikke kommentere navn, for jeg er mer interessert i den helhetlige politikken. Men dette er en milliardindustri, og du kan ikke legge rammene ut fra nasjonale følelser. John Fredriksen er uten tvil verdifull for norsk maritim industri - akkurat som øvrige rederier - blant annet med tanke på å finansiere norske velferdsordninger, sier Hilde Gunn Avløyp til ABC Nyheter.

Les også: Flagger ut fordi han blir syk av Norge

Forstår Fredriksen

Direktør for Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF), sjøkaptein Hans Sande, deler Avløyps syn på utspillene. Han mener det er unødvendig av enkeltpolitikere å prøve å slå politisk mynt på saken. 

– Det er synd at John Fredriksen snur og flagger fem skip fra Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) til Marshall Islands, men det er ikke noe man kan klandre verken næringsminister Trond Giske eller regelverket for, mener Sande.

Generalsekretær Hilde Gunn Avløyp er fornøyd med regjeringens maritime politikk, men hun forstår samtidig John Fredriksens argument om at rammevilkårene er ustabile.

Avløyp sikter blant annet til nettolønnsordningen, som er en støtteordning for norske rederier som har båter registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Ordningen går ut på at staten refunderer beløpet sjøfolkene betaler i skatt, slik at rederiene i virkeligheten bare betaler nettolønnen. Støtteordningen har blitt endret over 20 ganger siden 1996.

Les også: - Trist at Fredriksen blir syk av Norge

Spent på statsbudsjett

– Støtteordningen til norske sjøfolk har vært i fare mange ganger, men det har heldigvis vært rolig den siste fireårsperioden. Hvis denne endres, vil det ha mye å si for om vi har norske sjøfolk i fremtiden, mener Avløyp.

– Jeg er derfor spent foran statens arbeid med neste statsbudsjett. De har sagt at de ikke skal endre rammebetingelsene, og da stoler jeg på det, fortsetter hun.

Avløyp sier Maskinistforbundet selvfølgelig er interessert i at John Fredriksen flagger hjem så mange skip som mulig.

– Hvis regjeringen viser stabilitet i politikken, så tror jeg det kan bli aktuelt for ham.

Per 1. januar 2009 fantes det 770 norsk registrerte skip, 192 utenlandske med norsk internasjonalt flagg og 385 norskeide NIS-skip, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Det er få norske sjøfolk som arbeider på Fredriksens flåte. Ifølge TV 2 dreier det seg om en eller to nordmenn per skip.

Flere nyheter på forsiden.

Populært