«Miljøbil»-strid:

SV fortviler over nye avgifter

SV kjemper mot nye avgifter på «miljøbiler» innad i regjeringen. Men kan stemme for i Stortinget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): SVs finanspolitiske talskvinne Inga Marte Thorkildsen advarte i forrige uke om at argumentet som førte til at biodiesel ble avgiftsbelagt fra i år, kan ramme også bioetanol, biogass og elbiler.

- Men denne veibruksavgiften på nullutslippsbiler er stikk i strid med hva SV ønsker, slår hun fast.

- Det var Arbeiderpartiet som i strid med SV og Sp presset den nye avgiften på biodiesel gjennom i statsbudsjettet for i år, presiserer Thorkildsen etter artikkelen i ABC Nyheter tidligere i dag.

Les: Rødgrønne avgiftspolitikere bekrefter elbil-frykt.

- Må unnta nullutslippsbiler

- Det er klart at alle skal merke seg den prinsipielle begrunnelsen på veibruksavgift. Alle som har fritak fra veibruksavgift, rammes av argumentasjonen, sa Thorkildsen på et seminar i regi av miljøstiftelsen Zero forrige uke.

- Hva mente du med dette?

- Det var en analyse fra min side, ikke hva SV mener. Skal vi gå inn i diskusjonen om veibruksavgift, må vi ta hensyn til at elbil og hydrogenbiler ikke forårsaker støy eller lokale utslipp, svarer Thorkildsen.

- Derfor er det mange gode grunner til å unnta nullutslippsbilene fra veiavgift. I forhold til bioetanol mener vi fra SVs side at vi heller ikke bør innføre veiavgift på bioetanol, framholder hun.

Heller avgift enn regjeringskrise

- Men den nye avgiften på biodiesel stemte dere gjennom i Stortinget?

-Ja, det var fordi vi ble tvunget til det av Ap. Hadde vi stemt imot, ville det blitt regjeringskrise. Vi kunne ikke kaste vår egen regjering på denne saken, mener SV-politikeren.

- Vi og Sp tapte mot Aps overmakt. Men mange har lært av bråket rundt biodiselavgiften. Jeg tror at flere enn SV og Sp nå ser at det er behov for å styrke forutsigbarheten og miljø-virkemidlene, sier Thorkildsen.

Uvisst om bioetanol

SVs finanspolitiske talskvinne Inga Marte Thorkildsen. (Foto: Scanpix)SVs finanspolitiske talskvinne Inga Marte Thorkildsen. (Foto: Scanpix)

Arbeiderpartiets finansminister Sigbjørn Johnsen har lovet at biogass og elbiler ikke skal bli gjenstand for veibruksavgift i denne stortingsperioden. Garantien gjelder ikke drivstoffet bioetanol.

- Hva betyr det du sier for bioetanol for statsbudsjettet 2011?

- Jeg kan ikke kommentere på statsbudsjettet for 2011. Men vi kjemper med nebb og klør mot avgiftsbelegging av høyinnblandet bioetanol E85 og alle andre avgifter som vil ramme innfasing av lavutslipps- og nullutslippskjøretøy, forteller Thorkildsen.

- Regjeringen leverer ikke

Biogass og elbiler er fredet mot veibruksavgift kun denne stortingsperioden.

- Mener du den rødgrønne regjeringen leverer forutsigbarhet nok for investorer til å satse på mer klimavennlig drivstoff enn fossilt?

- Nei. Det mener jeg at vi ikke gjør. Vi trenger et løp som går lenger enn de tre neste åra, svarer Thorkildsen.

- Men enten du tenker fra år til år eller langsiktig, er resonnementet fra det dominerende regjeringspartiet det samme?

- Tror det er veldig få partier som vil ha avgiftsfritak for all evighet.eller la elbiler kjøre i kollektivfeltet hvis alle biler ble elektriske, sier hun.

Evighet og statens inntekter

- Nå er ikke problemet evigheten, men hva investorer skal tenke i overskuelig framtid?

- Arbeiderpartiet bekymrer seg for fellesskapets inntekter. Jeg tror det er mulig å få til det, samtidig som du oppmuntrer de mest miljøvennlige alternative ved å gjøre dem billigst til enhver tid, sier Thorkildsen.

- Det du da får diskusjonen på og hva som blir den store konflikten, er hvor mye det skal koste å forurense, sier hun og spår:

- Der vil du få klare skillelinjer mellom høyre og venstre, og midt i Arbeiderpartiet. Mange vil bli sinte hvis vi øker CO2-avgiften, men det må vi gjøre gradvis.

Personvernpolicy