Helt konge

- I will be fresh and jumping. And the sun will shine. Come and see me, forteller Solomon Burke som spiller på Notodden på torsdag.
- I will be fresh and jumping. And the sun will shine. Come and see me, forteller Solomon Burke som spiller på Notodden på torsdag.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Al Green gjorde stor suksess på Operataket i sommer, men det er Solomon Burke som er kongen av klassisk soul.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Solomon Burke digger Norge!Solomon Burke digger Norge!

(ABC Nyheter): Med den gedigne kongestolen er Solomon Burke headliner på Notodden Bluesfestival for andre gang på fem år. Samtidig slipper han en helt spesiell plate. «The Bootleg Series»

Les også: Kjærlighetens predikant

Burke feirer sine 70 år med en europeisk jubileumsturne som svinger innom Notodden Bluesfestival. Konserten er den eneste i Skandinavia, og den nye plata viser at Solomon definitivt er i god form vokalmessig.

Elsker Norge

Burke er strålende fornøyd med å returnere til Notodden Bluesfestival der han imponerte fra den svære kongestolen for fem år siden. Han husker oppholdet veldig godt.

- Å min Gud. Jeg har aldri blitt behandlet med slik varme og skjønnhet noen gang. Vi følte oss som en del av en stor familie der oppe, skryter han. Og understreker at følelsen ble delt av hans barn som var med på turen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi var i tårer da vi dro, og det er sjelden! Sjenerøsiteten stod i fokus på Notodden og folket og barna som levde der var en velsignelse. Men for meg er det viktigere å si hallo enn adjø. Å få være et sted der folk bryr seg om hverandre. Derfor ville jeg tilbake, forklarer han. Også maten i fjellheimen i Telemark får skryt når han blar i minneboken.

Karrierehøydepunkt

Solomon Burke ynder å kalle seg «King of rock & soul». Han ble innlemmet i Rock & Roll Hall of Fame i 2001 og mange av de største nålevende artistene har spilt inn låtene hans. Fra Bruce Springsteen til Rolling Stones.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Solomons tiår

Han har også samarbeidet med Stones og andre storheter som Eric Clapton og Van Morrison og skrev allerede i 1964 «Everybody Needs Somebody to Love». Med sin nye plate «Nothing’s Impossible» har han i en alder av 70 år igjen nådd et høydepunkt i karrieren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I believe it’s a masterpiece of work. A highlight of my career. I did it, and I didn’t fuck it! , forteller den religiøse soulkonge som ikke er kjent for å ta for sterke ord i sin munn til ABC Nyheter.

Den legendariske produsenten Willie Mitchell brukte sine siste krefter på å få det beste ut av Burke. Han rakk akkurat å gjøre Nothing’s Impossible ferdig før han døde i januar.

- Det oser av Willie Mitchell-power på albumet. Jeg husker at jeg kjørte hjem fra studioet hans i Memphis til Los Angeles der jeg bor (en kjøretur på 1200 miles), og akkurat i det jeg var hjemme ringte Willie: «Du må snu bilen og komme tilbake nå med en gang. Jeg har skrevet en ny sang».

- Jeg måtte vente fire dager før jeg klarte den lange turen tilbake til Memphis, men da jeg kom dit lå tittelsporet og ventet på meg. Jeg tror mange vil forstå meningen og kraften bak ordene hans på «Nothing’s Impossible». Det var nok den siste sangen han skrev, forteller en engasjert Burke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av de største

Selv om de møttes som likeverdige veteraner i studioet var Willie Mitchell den samme gamle. Alltid den som bestemte hvordan det skulle låte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Willie Mitchell er en av de største produsentene som har levd. Hans dedikasjon til denne plateinnspillingen var enorm, og hans evner som låtskriver kommer også godt gjennom. Vi hadde fleipet om å jobbe sammen i årevis, men hver gang jeg var i Memphis og hadde tid så var han ute av byen på tur med Al Green eller noe lignende. Men så ringte han meg og sa: «Are you going to have this hit or what»?

- What is this? What kind of deal is this, ler Solomon når han hermer det ertende svaret han ga tilbake til Mitchell.

- Jeg tror det var viktig at vi omsider kom sammen. Vi trengte hverandre! Willie insisterte på visse fraser i sangen min. At jeg måtte holde pusten på de riktige plassen, uansett hvor lenge det tok. Jeg føler aldri at jeg blir for gammel til å lære, og ingen har produsert meg som ham. Ingen har hatt slik kontroll på meg i et studio, og å miste Willie bare ti dager etter disse innspillingene er fortsatt ikke til å tro. Han gikk rundt i studioet, virket ikke syk i det hele tatt, og så ble han bare borte!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mitchell spilte piano og sang på plata også, og endelig fikk han noen til å spille inn sin favorittlåt «You Needed Me». Den er ikke skrevet av ham, men den var med han i over 30 år.

- Han er utrolig nær meg når jeg hører den igjen, men jeg forstod den ikke før jeg satt i kapellet i begravelsen hans. Han trengte meg og jeg trengte ham. Det var det låta handlet om, det er det plata handler om. Etter to takes sa Willie: «That’s it. Don’t do it no more!»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Soul og country

Solomon Burke tror soul på sitt beste er viktig sjeleføde. At musikk på sitt beste gjør en større forskjell på livet. Og han er glad for den soul-revivalen vi har sett de siste årene.

Men Burke har på flere av sine senere plateutgivelser, etter det fenomenale comebacket med «Don’t Give Up On Me» i 2002, også gjort det klart at han er en fan av countrymusikkens singer/ songwriter-tradisjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mer klassisk soul enn country på hans nye album, men for Solomon handler det om formidlingen av teksten. Det er den som betyr noe, og både country og soul er redskaper han elsker for å uttrykke dem.

- Ja, det er viktig for meg å lytte til countrymusikk. Det gir meg mye mening når historiene kommer fra hjertet og sjelen. Countrymusikken er skapt for historiefortelling, ja mer enn noen annen musikkform. Historiene blir formidlet så riktig, så derfor ga jeg ut mitt Nashville-album for fire år siden der blant andre Emmylou Harris, Gillian Welch og Dolly Parton var mine gjester. «You Needed Me» er vel den eneste countrysangen på den nye plata. Jeg vil alltid synge slike sanger, forteller en opplagt soulkonge som lover at det vil strutte av den 70 år gamle kroppen og stemmen hans på Notodden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sitter trygt på tronen

- Solomon will be fresh and jumping. And the sun will shine. Come and see me, melder han.

Solomon lover noen sanger fra det nye albumet og en rad med klassikere. Blant annet fra «Don’t Give Up On Me». Albumet der selv Tom Waits skrev flere sanger til Solomon for å få han tilbake i manesjen.

Jobber gjerne med Waits

- Jeg vil gjerne gjøre det, og jeg er veldig enig i at det hadde vært en riktig ting å gjøre, svarer Salomon når jeg spør om ville være muligheter for å gjøre et albumprosjekt sammen med Tom Waits.

- Vi hadde flere låter vi jobbet med da vi lagde «Don’t Give Up On Me» som det ikke ble plass til, røper han. Og liker tydeligvis ideen bare bedre og bedre. Etter en kort pause legger han til.

- Skriv dette i bladet ditt. Jeg skal få det videre til Tom. Vi må prøve å få til dette!

Så kanskje ikke det siste er sagt om et fremtidig samarbeid mellom «The King of Rock & Soul» og Tom Waits.