Ousland og co. mot Nordøstpassasjen
Eventyrerne Børge Ousland, Thorleif Thorleifsson og Stanislav Kostajasjkin har noen tøffe utfordringer foran seg. I en måned skal de følge kysten av Sibir gjennom Nordøstpassasjen i en liten trimaran.
* Født 31. mai 1962 i Oslo.
* Norsk polfarer, forfatter, fotograf og foredragsholder.
* Utdannet dykker og jobbet i perioden 1984-1993 som dykker i Nordsjøen.
* Var 1989-1991 tilknyttet Marinejegerkommandoen.
* Kjent for sine ekspedisjoner til polarområdene. Gjennomførte i 1990 historiens første soloekspedisjon til Nordpolen, uten etterforsyninger, og han var 1996-97 den første som krysset Antarktis alene.
* Har mottatt flere internasjonale priser for sine ekspedisjoner og filmer.
(Kilde: Wikipedia, ousland.no) (©NTB)
Sent på kvelden 28. juli kom de seg av gårde fra Murmansk etter noen dagers forsinkelse på grunn av forsikringspapirer som ikke var formelt i orden. De såkalte «Search & Rescue Insurance»-papirene lot vente på seg, til Ouslands store irritasjon, men etter et par dager fikk de via sine gode kontakter i Murmansk ordnet alt.
Ousland og Thorleifsson var likevel ikke særlig bekymret over utsettelsen. Kraftig nordavind har dyttet isen sørover, og Karastredet er derfor uansett blokkert for øyeblikket. Passasjen mellom Novaja Semlja og den nordligste odden av Vajgatsj er den første flaskehalsen underveis.
Stredet forbinder Karahavet og Barentshavet i det nordlige Russland og utgjør dermed en del av grensen mellom Europa og Asia.
Søndag 1. august var de kommet til sørvestspissen av Novaja Semlja, rundt 50 nautiske mil fra passasjen som skiller dem fra Karahavet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Etter tre dager med ganske røft vær, er det nå vindstille og tåke. Alt står bra til om bord, skriver Ousland på sin hjemmeside.
Lumske farvann
Før avreisen fra Murmansk var nordmennene også om bord på verdens første atomdrevne isbryter, NS Lenin. Den er i dag et levende museum med en forhistorie fra den kalde krigens dager.
I Murmansk sluttet Stanislav Kostajasjkin seg til ekspedisjonen. Russeren blir regnet som en viktig tredjemann i den 31 fot store trimaranen Northern Passage langs den ublide kysten av Sibir.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStanislav, eller Stas som nordmennene kaller ham, blir med på første del av ekspedisjonen.
I den svært trange trimaranen, en Corsair 31, vil ekspedisjonen fram til reisens slutt ha tilbakelagt 10.000 nautiske mil, og bli de første som seiler gjennom Nordøst- og Nordvestpassasjen i løpet av en og samme sesong.
Artikkelen fortsetter under annonsenGjennom Nordøstpassasjen i 1879
Finsksvenske Adolf Erik Nordenskiöld var den første som seilte gjennom Nordøstpassasjen. Med fartøyet Vega dro han ut fra Tromsø 21. juli 1878 og passerte Kapp Tjeljuskin 19. august.
Men fra 28. august ble Vega sittende fast ti måneder i pakkisen. Da fartøyet kom løs, kunne de seile de siste 100 sjømilene til Beringstredet og fullføre sin reise til Stillehavet med alle deltakerne i behold.
Roald Amundsen gjennomførte sine seilinger gjennom begge passasjene fra 1918 til 1920. (©NTB)