Fra katastrofe til idyll

Få hadde trodd at det gikk an å bade i Langesund ett år etter at «Full City» gikk på grunn. Idyllen er blitt gjenoppbygd for flerfoldige millioner. Men ikke alle er like fornøyde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta

M/S Full City:

* Panama-registrert bulkskip som gikk på grunn ved Såstein utenfor Langesund i Telemark natt til 31. juli i fjor.

* Skipet eies av det kinesiske rederiet Cosco HK Shipping.

* Det 167 meter lange lasteskipet hadde et mannskap på 23.

* Skipet hadde 1.120 kubikkmeter tungolje om bord. Rundt 300 tonn olje rant ut i sjøen.

* Ifølge Kystverket er 191 m3 olje igjen i miljøet.

* 3. august 2009 ble kapteinen på Full City siktet for brudd på skipssikkerhetslovens paragraf 37, som sier at en kaptein har plikt til å varsle når det er fare for forurensning, eller sikkerheten til skipet eller mannskapet er truet.

* 18. august 2009 ble også styrmannen siktet for uaktsomhet og forsømmelse av sitt ansvarsområde.

* Kapteinen og styrmannen på Full City ble dømt til seks måneders fengsel, hvorav 60 er ubetinget. De ble dømt på alle tiltalepunkter, både skipssikkerhetsloven og forurensningsloven. Begge har anket dommen.

Oljeberedskapen - ett år etter:

På oppdrag fra Kystverket gjennomførte selskapet PriceWaterhouseCoopersAS en evaluering av den første delen av den statlige oljevernaksjonen.

Evalueringsrapporten peker blant annet på at det er behov for ytterligere kompetanseheving i kommunene og de interkommunale utvalgene mot akutt forurensning. Men Kystverkets beredskapsdirektør er strålende fornøyd med innsatsen til IUA.

– Det intensive arbeidet som er lagt inn i strandrenseaksjonen har vært avgjørende for at områdene er så rene som de er i dag. Innsatsen til frivillige og ansatte i IUA i Telemark, Vestfold og Aust- Agder samt Kystverket har vært enestående, sier Ly.

Aksjonen har medført verdifulle erfaringer i forhold til en eventuell ny ulykke.

- Enhver oljevernaksjon medfører verdifulle erfaringer og bidrar dermed til økt kompentanse hos de ulike aktørene. "Full City"-havariet gjorde også det. I tillegg bevilget regjeringen penger til slepeberedskap på Sørlandet og til sluttføring av et omfattende oppgraderingsprogram for oljevernutstyr, sier Ane Eide Kjærås i Kystverket til ABC Nyheter.

LANGESUND (ABC Nyheter): Natt til 31. juli 2009 begynte lasteskipet «Full City» å drive mot land etter å ha ligget ankret utenfor Langesund i Telemark. Fullbunkret med 1200 tonn tungolje om bord, grunnstøtte skipet ved øya Såstein. Til sammen 300 kubikkmeter olje ble fordelt på en 75 kilometer lang strekning rundt i Oslofjorden. Til Mølen i Vestfold, videre nedover Telemarkskysten, til Kragerø og Jomfruland. Olje ble observert helt nede i Grimstad på Sørlandet. På veien tilgriset den fuglereservater og ødela flott skjærgård.

Nøyaktig ett år etter er det lite som minner om sommeren i fjor, da Langesund-idyllen ble tilgriset av svart olje fra det kinesiske lasteskipet.

På bryggen i sentrum sitter to tålmodige menn med hver sin fiskestang, og drømmer om storfangst. De kan ikke forvente å få mye på kroken i dag. Det skyldes ikke olje fra «Full City», men enorme mengder brennmaneter som har samlet seg langs kysten, og som stikker kjepper i hjulene for både ferger, rekefiske og badelystne sommergjester.

Solen skinner, barn spiser softis og båtene er på vei ut i fjorden. Kraftig vind ser ikke ut til å sette noen demper på den idylliske sommerstemningen - nesten så klisjéaktig at den burde vært klonet og foreviggjort på et postkort.

Bak en inngjerdet havn et par hundre meter bortenfor står et par båter merket med «Kystverket» parkert. Langs kanten på båtene vitner mørkebrune oljeflekker om hva som foregikk her i fjor.

Inne på kontoret til IUA (Interkommunale Utvalg mot Akutt forurensing) på havnen står det stort sett halvtomme pulter. I hyllene er det heller ikke mye å hvile øynene på.

– Vi har begynt å pakke ned, forklarer Jan Kristoffersen.

Han jobber opprinnelig i Skjærgårdstjenesten, men i år har han ledet strandrensingen hos IUA Telemark, i regi av Kystverket.

- Vi har beredskap ut juli. Så er vi ferdige.

Da fotografen påpeker at det blir nøyaktig ett år etter ulykken, ser han nesten overrasket ut.

- Det hadde vi ikke trodd da vi så hvordan det så ut her i fjor.

Det blåste også kraftig i juli i fjor. Stiv kuling og bølgehøyder på fire-fem meter gjorde skjærgårdsidyll om til katastrofeområde på én natt. Lasteskipet «Full City» var på til Norsk Hydro på Herøya utenfor Porsgrunn. Båten stod ankret utenfor Langesund, da ankerfestet glapp, og den svære båten grunnstøtte klokken 00.23. Før det hadde skipperen om bord bedt Brevik trafikksentral om slepebåt. Men det var for sent. Det tok ikke mer enn noen minutter før tykk olje begynte å lekke fra skipet og inn mot Langesund.

På grunn av det dårlige været var det umulig å legge ut lenser umiddelbart etter at skipet gikk på grunn. Man måtte stå og se på at oljen drev i land. Dagen etter ulykken var katastrofen et faktum.

Dagen derpå: Tykk olje fra «Full City» sprer seg i havet utenfor Langesund (klikk på bildet for større format).Dagen derpå: Tykk olje fra «Full City» sprer seg i havet utenfor Langesund (klikk på bildet for større format).

Det var ikke bare de sterke vindkastene som vekket innbyggerne i Langesund fredag morgen. Vinden spredte en intens diesellukt over hele området.

Morgenen etter forliset ble havneområdet utenfor kontorvinduene til IUA gradvis fylt opp av oljelenser og annet oljevernutstyr. Trailere kom inn på rekke og rad, med utstyr fra hele landet. Det første som ble gjort var å legge lenser rundt båten. Så var det bare å ta fatt på de andre store oppgavene. Utslippet måtte kartlegges, antall dagsverk måtte regnes ut, og dagsplaner lages. Det viste seg å være alt annet enn en lett oppgave.

- Utslippet var veldig spredt. Det er et veldig krevende område, med mye holmer og skjær. Men jeg bor selv i Langesund, og var veldig opptatt av at det skulle bli ordentlig rent her, sier Kristoffersen.

Fossiler på flere av svabergene gjorde at de måtte samarbeide med geologer.

- Vi måtte være veldig forsiktige.

- Sammenlignet med Mexicogolfen er det jo en liten ulykke. Men den gjorde mye skade.

- Sammenlignet med Mexicogolfen er det jo en liten ulykke. Men den gjorde mye skade.

Opprydningsarbeidet etter «Full City»-ulykken har til nå kostet 230 millioner kroner. Om lag 18000 dagsverk er ifølge Kystverket benyttet så langt i oljevernaksjonen.

Bare i strandoppryddingsarbeidet har 1500 dagsverk, 1200 før jul og 300 etter, stått på fra halv åtte om morgenen til fem om ettermiddagen. NAV ble koblet inn, og mye lokal arbeidskraft stilte opp.

Spader og annet utstyr brukes til å rydde opp strendene (klikk på bildet for større format). Foto: Miriam SchjetleinSpader og annet utstyr brukes til å rydde opp strendene (klikk på bildet for større format). Foto: Miriam Schjetlein

Strendene er renset for 2.700 tonn oljebefengt avfall.

Relativt enkle redskaper som river, spader og vaskebørster ble brukt i rensejobben. Enkelte svaberg var så tilsølt at de måtte skrapes rene med murskje.

Andre ble vasket med Kystverkets egen såpe eller rensemiddel, og høytrykkspylt med 90 graders vann. Bark brukes til å suge opp oljen, og samles inn i søplesekker som kastes som spesialavfall.

Nesten 450 personer har jobbet som frivillige strandrensere og med rehabilitering av fugl.

- Lokalbefolkningen var veldig sinte og fortvilte. Samtidig var det et enormt engasjement og vilje til å hjelpe til med oppryddingen, sier Kristoffersen.

KROGSHAVN: Friområdet Krogshavn ble svært hardt rammet av oljeutslippet fra «Full City». Høy sjø og vind førte oljen med seg langt inn på det gamle myrområdet. I dag er det lite som vitner om post apokalypse. Gresset er grønnere enn grønnfargen selv, friskt siv vaier i vinden, hvit sandstrand og blanke svaberg fyller området. Skjærgårdsidyllen er komplett.

Krogshavn-området slik det ser ut i dag (klikk på bildet for større format). Foto: KystverketKrogshavn-området slik det ser ut i dag (klikk på bildet for større format). Foto: Kystverket

På stranda ligger et par barnefamilier og andre som har trosset den sterke vinden for å få sin del av norsk sommer. Noen barn vasser i vannkanten, mens andre ser trygt på fra land.

- Dette er et hyggelig syn. Vi trodde ikke det kom til være slik i fjor. Vi regnet med det ville ta to-tre år før man kunne bade her. I dag er jeg fornøyd med arbeidet vi har gjort, sier Kristoffersen.

Fortsatt er det oljeflekker på svabergene i Krogshavn (klikk på bildet for større format). Foto: Miriam SchjetleinFortsatt er det oljeflekker på svabergene i Krogshavn (klikk på bildet for større format). Foto: Miriam Schjetlein

Nytt gress og asfalt skjuler sporene etter oljesølet i fjor. Da deler av gresset måtte vike for store sugebiler. Asfalten erstattes på grunn av oljen.

Ser man nærmere etter, var svabergene noen toner mørkere i fjor. Den naturlige fargen har blitt spylt, skrubbet og vasket bort, og etterlater seg et horisontalt skille. Noen av svabergene nede i vannkanten har ennå oljeflekker som det ikke går an å fjerne. Disse må naturen ta seg av.

(klikk på bildet for større format) Foto: Miriam Schjetlein(klikk på bildet for større format) Foto: Miriam Schjetlein

- Sanden ble skiftet ut på tre strender her i Krogshavn. Det ble gjort i forbindelse med at strendene her er mye benyttet av små barn. Vi måtte iverksette tiltak da publikum som vasset her fikk olje på beina, sier Kristoffersen.

Utenfor kiosken på parkeringsplassen sitter to tenåringsjenter og soler seg i hver sin campingstol. En gul plakat med påskriften «LIF» med hjerte rundt henger bak dem. Det er Langesund idrettsforening som driver kiosken om sommeren. At stranden ble stengt på grunn av oljesølet i fjor, minsket ikke is- og pølsesalget. Snarere tvert imot.

- Vi måtte jo egentlig stenge, men så kom det så mange mennesker hit for å se på oljesølet og på alt som foregikk her. Så da holdt vi åpent likevel, sier en av jentene i campingstolen, og forflytter seg bak disken.

Kiosken betjenes i feriemodus i dag.

De er fornøyde med resultatet av opprydningsarbeidet.

- Vi hadde aldri trodd det skulle gå så fort. I fjor kunne vi jo ikke bade noen steder. Det var kjipt. Men nå er det veldig fint her, sier en av dem, mens hun blar i et blad.

- Vi hadde aldri trodd det skulle gå så fort. I fjor kunne vi jo ikke bade noen steder. Det var kjipt. Men nå er det veldig fint her.

Hun mimrer litt om ulykkesdagen i fjor.

- Jeg husker det luktet diesel overalt. Det var skikkelig dårlig vær også.

Jenta bak disken skyter inn:

- Men det unnskylder ikke at de gikk på grunn!

Like bortenfor, ved inngangen til Krogshavn-området, har IUA hengt opp en varsellapp om at det ennå er mulig å finne oljeflekker inne på området. De rykker fortsatt ut etter henvendelser fra private bryggeeiere, som melder om oljesøl. I lang tid fremover vil det kunne påvises mindre oljemengder i området. Kystverket mener ytterligere rensing kan føre til større miljøskader, enn dersom naturen selv får tid til å bryte ned oljen.

Badevannet på Krogshavn er blitt friskmeldt av kommuneoverlegen, men fremdeles gjenstår svar på flere prøver av vannet.

Blåskjellene er av Mattilsynet stemplet som giftige, selv nesten ett år etter ulykken. Senest den 16. juli mente de at det fremdeles fantes spor av oljeforurensning i blåskjellene langs telemarkskysten. Noen dager etter ble de friskmeldt igjen.

Ifølge IUA Telemark er nå 95 prosent av det oljetilsølte området helt rent i dag.

Men et sted gjenstår. De fem resterende prosentene tilhører en hotelltomt på andre siden av Krogshavn.

LANGESUND BAD: Innerst i bukta, ved hotellet Langesund Bad, er det fortsatt kreftfremkallende stoffer og spor av olje i vannet. Kommuneoverlegen og IUA anbefaler ikke å bade her.

- Fredric Hauge i Bellona er en god venn av meg. Han ringte og sa at oljen som hadde lekket fra skipet var veldig giftig. Han sa jeg måtte advare ansatte og gjester med å gå ned til stranda. Men da hadde jo folk allerede vasset i olje i to dager.

I det ærverdige, gamle trebygget ovenfor stranden, sitter en fortvilet hotelleier.

- Kystverket og Bamble kommune går ut og friskmelder badevannet, mens det ennå inneholder kreftfremkallende stoffer. De har vel ikke en gang vært og badet her selv, sier Lars Rise, og ser utover havhorisonten fra balkongen på hotellet.

Fra balkongen sett man rett mot øya Såstein der «Full City» gikk på grunn.

- Jeg satt på kontoret og jobbet, rundt klokken 00.30 om natten. Det var et fryktelig vær. Så hørte jeg gjester som kom løpende ut. De hadde kjent en sterk lukt av parafin. Jeg kjente selv lukten, og løp ut for å se hva det var. Jeg sprang ned på stranden, men så ingenting. Da jeg kom opp igjen leste jeg på nettet at et skip hadde gått på grunn rett utenfor her.

Fortsatt er det noe olje i Langesund (klikk på bildet for større format). Foto: Miriam SchjetleinFortsatt er det noe olje i Langesund (klikk på bildet for større format). Foto: Miriam Schjetlein

Han var rask med å slå alarm.

- Ja, jeg ringte 110 og slo miljøvernalarm. Jeg sa de måtte kaste ut lenser med en gang, for å beskytte bukta. Men de sa bare «ro deg ned».

Morgenen etter stod hundrevis av mennesker nede ved strandkanten for å se. De vasset i olje. Flere tusen benyttet anledningen til å legge søndagsturen til de oljetilsølte områdene i etterkant av ulykken.

- Fredric Hauge i Bellona er en god venn av meg. Han ringte og sa at oljen som hadde lekket fra skipet var veldig giftig. Han sa jeg måtte advare ansatte og gjester med å gå ned til stranda. Men da hadde jo folk allerede vasset i olje i to dager.

Hotellet ble rene basen for tilreisende i forbindelse med ulykken.

- Både pressen og Kystverket bodde her. Sintef satt til og med og testet ulike rensemidler i peisestua, sier Rise.

Han har fått gjennomgå i lokalpressen den siste tiden. Kommunen mener han skremmer bort turister ved å si at det fortsatt er olje i vannet.

- Jeg pleier å sammenligne meg selv og sitasjonen med Henrik Ibsens «En folkefiende». Kommunen skulle nok sett at jeg også fikk munnkurv, som sier det fortsatt er olje i vannet. Men det er det jo.

Fem uker etter forliset var det duket for tv-sendt miljødebatt i Langesund. Det var bare måneder før valget, og debatten skulle avholdes ved Langesund Bad. Da ringte Kystverket.

Slik så det ut nedenfor Langesund Bad i august i fjor. Det hvite gjerdet i bakgrunnen ble revet i forbindelse med en tv-sendt miljødebatt like før valget i 2009 (klikk på bildet for større format). Foto: ScanpixSlik så det ut nedenfor Langesund Bad i august i fjor. Det hvite gjerdet i bakgrunnen ble revet i forbindelse med en tv-sendt miljødebatt like før valget i 2009 (klikk på bildet for større format). Foto: Scanpix

- Her så det jo ikke ut. Et hvitt gjerde som gikk tvers over til svabergene på andre siden var fullstendig tilgriset. Kystverket ville rive det ned, men jeg mente det kunne blitt en fin bakgrunnsrekvisitt til en miljødebatt. To uker før tv-sendingen jobbet mellom 50 og 100 mennesker på spreng med å gjøre det rent her og fjerne olje.

Han mener det kinesiske rederiet bør gjøre opp for seg, og at kommunen bør søke erstatning.

- Kragerø og Bamble kommune har krav på betydelige erstatning både for tap og skade. De burde lage en skademelding og sende regningen til COSC, sier Rise.

Erstatning ble faktiskvurdert og lagt fram på et gruppeledermøte i Bamble kommune. Men det ble nedstemt da de mente det ikke var grunnlag for noe erstatning.

- Det er egentlig helt utrolig at det er blitt så rent her i Langesund. Visuelt ser det veldig fint ut. Men jeg mener det bør ryddes opp ordentlig, så det blir rent på bunn også. Vi ble hardest rammet og er det eneste stedet det fortsatt ikke er helt rent, sier Rise.

Han blir stille en stund, før han legger til:

- Jeg vil bare ha det slik det en gang var.

Se videoreportasje øverst i saken

Se også:

- Helt for jævlig

Erik Solheim besøkte Langesund

Lover tiltak

Personvernpolicy