Vil ikke betale for The Times på nett

Rupert Murdoch eier avisen Times. AFP PHOTO/DON EMMERT
Rupert Murdoch eier avisen Times. AFP PHOTO/DON EMMERT

Besøket faller dramatisk etter innføring av betalingsmur.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre uker er gått siden den britiske avisen The Times og Sunday Times innførte betalingsmur på nettversjonen av avisen.

Siden den gang har besøket falt med to tredjedeler, skriver Financial Times (saken kan ikke linkes til på grunn av betalingsmur).

Mens avisen ennå var gratis på nett hadde den 1,2 millioner unike brukere hver dag.

Problematisk

Betalingsordningen ble møtt med skepsis av ulike aktører her hjemme.

- Jeg tviler jeg på at det kommer til å fungere. For det første får du stort sett de samme nyhetene gratis andre steder. For det andre er linking til artikler en del av markedsføringen på nettet. Det er problematisk at man låser innhold ute med en betalingssum, fortalte redaktør i NRKBeta, Erik Solheim, til ABC Nyheter tidligere i juli.

For tidlig

Sjefen i VG Nett, Jo Christian Oterhals, mente det var for tidlig å innføre lignende tjeneste her hjemme.

- Om vil fungere eller ikke kommer helt an på avisens startposisjon. Hos en avis med en viss posisjon, som ikke har lyktes økonomisk, vil det slå ut som et pluss pengemessig. For de som har lykkes med å skape trafikk og gode annonseinntekter er det for tidlig å gjøre et slikt grep, sa Oterhals til ABC Nyheter.

Mediebransjen over hele verden følger TimesOnline med argusøyne, da mange ønsker å innføre samme betalingsmur, men er usikre på om det vil lønne seg.

Les også: - Et paradoks å ta betalt for nyheter på nett

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært