Meny

To omkom i flystyrt

Redningsmannskaper på ulykkesstedet ved Oppdal flyplass lørdag. (Foto: Fredrik Mellemseter / Oppdalingen / Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To personer omkom i en mikroflyulykke ved Oppdal flyplass lørdag, den ene av dem var vordende brudgom i sitt eget utdrikningslag.

Operasjonsleder ved Sør-Trøndelag politidistrikt opplyser til VG Nett like før klokken 17 at to personer har mistet livet i en mikroflyulykke ved Oppdal flyplass. Ulykken skjedde i forbindelse med et utdrikningslag.

Ifølge DB.no er den vordende brudgommen den ene av de to omkomne. Han skulle gifte seg i slutten av juli.

Den andre, føreren av flyet, er en 49 år gammel mann fra Oppdal. 

Den ene ble bekreftet omkommet på stedet, mens den andre ble sendt til St. Olavs Hospital med meget alvorlige skader, og tilstanden var i flere timer ustabil. Klokken 16.34 fikk politiet ifølge Adressa bekreftet at han hadde omkommet.

Utdrikningslag

Ulykkesflyet skal ha tatt av mot nord, før det gjorde en u-sving og vendte sørover. Nesten umiddelbart skal det så ha styrtet fra lav høyde. Flyet gikk i bakken bare få meter fra flystripa ifølge NTB.

Fire personer som var med på utdrikningslaget ble vitner til ulykken, og mottar nå krisehjelp, ifølge Adressa.

Politiet fikk den første meldingen om ulykken klokken 12.42 lørdag.

Teknikere fra Trondheim er ved ulykkesstedet. Siden det dreier seg om et mikrofly, er det en havarikommisjon fra Norges Luftsportforbund som skal granske saken.

Setter mikrofly på bakken

Dette er den andre mikroflyulykken i Norge denne uka. Tirsdag omkom to menn da et mikrofly styrtet ved Råde i Østfold. 

Et mikrofly har ett eller to seter og en maksimal avgangsvekt på mellom 300 og 450 kilo. Det er kun lov å fly mikrofly i dagslys og under skydekket.

– På bakgrunn av de to alvorlige ulykkene som har vært med mikrofly av typen Rans S6 tirsdag 6. juli og lørdag, har mikroflyseksjonen i Norges Luftsportforbund vedtatt å sette alle fly av denne type midlertidig på bakken inntil videre årsakssammenhenger er klarlagt, sier fagsjef Tom Bjerke i mikroflyseksjonen i Norges Luftsportforbund til NTB.

Bjerke anslår at det finnes mellom 35 og 40 mikrofly av denne typen i Norge. Rans S6 er en av de mest brukte mikroflytypene i Norge. Flytypen har vært i virksomhet her i landet siden begynnelsen av 1990-tallet.

– Vi ser foreløpig ingen årsakssammenhenger som skulle avdekke at det skulle være noen teknisk grunn til ulykkene. Men forbudet er basert på vårt sikkerhetssystem, som er godkjent av Luftfartstilsynet, sier Bjerke.

Populært