Meny

ALBUM: Kylie Minogue: «Aphrodite» (Parlophone/EMI)

Usikker Kylie

Kylie Minogue presenterte sitt nye album under en pressekonferanse på Ibiza i går, men innfrir ikke helt mener ABC Nyheters anmelder. Foto: EMI Music (promo)
Kylie Minogue presenterte sitt nye album under en pressekonferanse på Ibiza i går, men innfrir ikke helt mener ABC Nyheters anmelder. Foto: EMI Music (promo)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kylie prøver å spille noe alle kan like.

Kylie Minogue: «Aphrodite»Kylie Minogue: «Aphrodite»

(ABC Nyheter): I mars i år ble australske Kylie Minogue kåret til «Storbritannias mektigste kjendis». At hun i tillegg har fått modellert fire voksdukker etter seg hos Madamme Tussauds (bare dronning Elisabeth har flere) sier litt om statusen hun nyter i Storbritannia og verden for øvrig.

Dermed har hun litt å bevise når hun nå slipper sitt 11. album, 22 år etter debuten med «Kylie». Dessverre er «Aphrodite» et ufokusert, sprikende og uinspirert album.

Sjangerhopping

Kylie er enten usikker på hvem hun selv er som artist, eller hvem publikumet hennes er. Denne gang prøver hun seg nemlig på litt sjangerhopping på de forskjellige sporene, samtidig som hun ikke tør å ta sjanser. Produksjonen er ufarlig og ikke egnet til å støte fra seg noen av lytterne. Resultatet er et flatt og kjedelig album. Sjelden direkte dårlig, men aldri spennende.

«Illusion» kommer nærmest en spennende, litt tung beat, men dessverre ødelegges alt av tidenes mest cheesy mellomparti. På låta «Better Than Today» låter Kylie mer som Scissor Sisters enn bandet selv gjør på sitt siste album, mens «Put Your Hands Up (If You Feel Love)» virker skreddersydd for klubb/live-bruk. Sistnevnte fungerer for øvrig greit nok til sitt bruk, uten å være noen höjdare.

Sliter med vokalen

Hun prøver riktignok å tilnærme dagens listepop-lydbilde på enkelte spor, for eksempel tittellåten, men resultatet blir ganske sidrumpa. Et problem som går igjen på flere av låtene er vokalen. Kylie har aldri hatt den største stemmen, men den har funket helt greit med riktig produksjon i ryggen. Her sklir det derimot ut innimellom, for eksempel på «Too Much». Man tar seg i å lure på om tittelen er ironisk, for her har de virkelig gått bananas med knotteskruing og vokalfiltre. Resultatet er at Kylie høres mer ut som Linni Meister, og alle som har hørt sistnevntes «vokalprestasjoner» vet at det ikke er en bra ting. 

Produsentene Richard X og Stuart Price er involvert, men makter altså ikke å heve materialet. Noe sier oss at de ikke akkurat har fått frie tøyler, for begge er kapable til å lage atskillig mer interessant musikk enn det de presterer her.

Skremmer ingen

Om «Aphrodite» i det hele tatt har en rød tråd, virker det å være ønsket om ikke å skremme bort noen. Da blir resultatet deretter: Pregløse og innimellom regelrett kjedelige låter som skremmer bort mange.

Populært