Meny

KONSERT: Prince, Orange Scene, Roskilde Festival - søndag 4. juli 2010

Kongelig fest med Prince

Prince ga søndag kveld årets Roskilde Festival en majestetisk slutt. (Foto: Scanpix)
Prince ga søndag kveld årets Roskilde Festival en majestetisk slutt. (Foto: Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prince har gjort sitt beste for å bli usynlig de siste årene, men på Roskilde-festivalen søndag glitret han som den stjernen han er.

ROSKILDE (ABC Nyheter): Hans siste utgivelser har ikke vært mulige å kjøpe i butikken. De har enten vært utgitt utelukkende på nett, eller som hans forrige – og kommende – album bare tilgjengelig sammen med en avis. Dermed har Prince forsvunnet fra forsidene, og kjennskapen til hans siste plater minimal blant de fleste.

Da han ble annonsert som det største trekkplasteret og siste artist ut på Roskildes Orange Scene i år var spørsmålene derfor mange. Hvilke musikere kommer han sammen med og hva vil han spille? Gammelt Prince-materiale «alle» kjenner eller nye, skjulte skatter? Eller kanskje aller helst, en miks med begge?

Greatest hits-parade

Når det gjelder musikerne kan vi faktisk ikke svare mer enn at den eneste vi helt sikkert klarte å identifisere var Sheila E. Og når det gjaldt materialet ble svaret noe overraskende det første, for i løpet av de par timene konserten varte var det bare ved et par anledninger vi ikke gjenkjente låtene. Og siden Prince slik sett ikke hadde en ny plate å promotere, lå forholdene til rette for en greatest hits-parade. Som det da også ble, med små dypdykk ned i gammel, amerikansk soul og funk klassikerkatalog som bonus.

Anslaget ble satt allerede da keyboardtoner diskret varslet «Let’s Go Crazy»s ankomst, som Prince for anledningen tøyde i ulike retninger og hvor han også inkluderte en liten Hendrix-pastisj på gitar. Og da «1999» og «Little Red Corvette» fulgte i tett rekke tegnet greatest hits-kartet seg klart ut og indikerte kursen framover. Men Prince sørget samtidig for at det aldri ble bare et nostalgisk tilbakeblikk på fordums storhet.

Noe begge de sist nevnte låtene illuderte da framtidslåten «1999» (som for lengst er blitt fortid) søndag framsto som høyst levende, mens Corvetten kom i roligere fart med klangrike pianoer og smakfulle soli som lå mye nærmere soul enn låtens opprinnelige funky drakt.

Utadvendt og smilende

På scenen var Prince omgitt av over ti musikere, som lydig fulgte sin seremonimester på hans ferd gjennom sort, amerikansk musikkhistorie. Og som gjorde det med en presisjon og et nærvær som forsvarte Princes utsagn et stykke ute i konserten om «real music by real musicians». Sammenliknet med før han «forsvant» fra scenen, rendyrker Prince musikken i større grad nå. De ytre staffasjene er blitt færre, og showelementene begrenset seg denne gangen stort sett til litt dansing, litt gitarlek og mye lys.

Til gjengjeld fikk vi en utadvendt og smilende Prince som til og med snakket med publikum. Og et sømløst orkester som dyrket det klassiske rhythm & blues/soul-konseptet, hvor call and response-taktikken var tydelig, og hvor Prince og hans musikere gled inn og ut av partier myntet på å skape suggererende og ekstatiske stemninger, gjerne i gospelsettinger.

Og med Bill Withers «Lean On Me» som et høydepunkt, der den i rolig marsj gradvis bygget seg opp mot et mektig klimaks. Mens også Princes egen «Nothing Compares To U» kom i en sår, emosjonell gospeldrakt, lysår unna Sinead O’Connors tolkning av Prince-perlen som folk flest kjenner best. Og selvfølgelig ble «Purple Rain» framført så dempet, så vakkert og så stemingsfullt.

Fortsatt konge

Som et svar på hans mer neddempede versjoner av et par av sine store gamle hits, hentet han også fram Sly & The Family Stones «Wanna Take You Higher» og, i ekstranumrene, «Everyday People» i en hissig funky drakt som var alt annet enn en hverdagslig gjennomkjøring av den gamle klassikeren. Der Prince i ekte James Brown-tradisjon pisket opp stemningen og fikk hender opp i været og allsang i svar fra et bølgende folkehav på om lag 50.000 tilskuerne på sletta foran Orange Scene.

Da «Kiss» og Sylvester-låten «Dance With Me In The Disco» satte et endelig punktum for årets siste konsert på Orange Scene, var det også for en av de morsomste og beste vi har opplevd på lenge. Ikke minst fordi Prince overrasket med både show og materiale, og på alle måter bekreftet at selv om vi kanskje ikke ser ham så ofte lenger så er han fortsatt konge.

Populært