Meny

KONSERT: Patti Smith, Orange Scene, Roskilde Festival - lørdag 3. juli 2010

Patti i storslag

Patti Smith tok publikum med storm, da hun lørdag spilte på Roskilde-festivalen. (Foto: Karina Rønning)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Torsdag åpnet hun Roskilde-festivalen med en gripende minnestund. Lørdag var hun tilbake og viste at hun selv i aller høyeste grad lever.

Det åpnet muligens noe famlende, men etter om lag 20 minutter ga Patti Smith valuta for pengene med «Free Money», som fra sin langsomme oppbygging bare økte og økte i intensitet.

Og viste hvorfor 63-åringen er blitt et ikon som ikke bare samler de gamle, men også tiltrekker seg stadig nye generasjoner. Hun har et nærvær og intensitet som kommer fram selv i langsomme partier, og hun har en evne til å kommunisere med publikum som både varmer og fenger.

Kjærlighet og sinne

I Roskilde kom det fram både ved naturlige kjærlighetserklæringer til publikum og engasjert mellomsnakk mellom låtene, samtidig som hun i neste øyeblikk lot sitt politiske engasjement stå fram i fyr og flamme.

Hun mener noe og legger aldri skjul på det, og hun gjør det i musikken, men aldri på en måte som tipper over i det pamflettaktige. Tvert imot mestrer hun den vanskelige balansegangen og byr med sin faste gitarist Lenny Kaye ved sin side på et show som inneholder både varme, ettertanke, harme og sinne - og ikke minst frenetisk rock’n’roll.

Mange høydepunkter

Blant høydepunktene lørdag var en like lang som fascinerende «Dancing Barefoot», hvor Patti Smith ikke danset barfot, men i stedet løp en lang seiersrunde ned i folkehavet, «Power To The People» som i sin styrke gir sangen ekstra autensitet og selvsagt «Because The Night» som skaper allsang i rekkene.

Men selv om hun har nok låter å øse fra egen platekatalog, bød hun i Roskilde også på både Rolling Stones, Jim Carroll og Lou Reed. Med «Play With Fire» og «Perfect Day» i rolige og suggestive versjoner, og med «People Who Died» som en hyllest til mennesker rundt oss som ikke lenger er med oss. Fra sin avdøde ektemann Fred Sonic Smith til de ni ofrene i Roskilde 2000  – og selvsagt også låtens opphavsmann, Jim Carroll, som døde sist høst.

Ekstatisk slutt

Da slutten nærmet seg hadde hun for lengst seiret nok en gang, men skulle det vært noen tvil ble den uansett ubønnhørlig feid vekk med en voldsom intens og ekstatisk avslutning med «Rock’n Roll Nigger» og «Gloria», som feide over gressteppet som en orkan ingen kunne motstå.

Populært