Meny

Foreldre vet lite om barns digitale verden

Bør foreldre ta en mer aktiv del i internettbruken sammen med barna? Foto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske barn er kreative og blant de mest digitale i Europa. Men foreldrene vet ikke alltid hva barna deres foretar seg på internett.

– Barn og unge bruker mye av sin tid på nettet, men den utstrakte bruken betyr også økt risiko, sier stipendiat Elisabeth Staksrud ved Universitetet i Oslo. En fersk undersøkelse viser at 66 prosent av alle norske barn mellom 9 og 15 år bruker internett daglig. I aldersgruppen 13 til 16 år er denne andelen på 85 prosent.

Staksrud mener at internettbruken på mange måter er en naturlig del av barns verden.

– Selv om barna ofte bruker mye tid på internett, er de der de alltid har vært, sammen med venner og kjente. Det ser bare ikke slik ut for foreldregenerasjonen, sier Staksrud til NTB.

Skremmende innhold

Hun retter likevel en pekefinger til foreldre om å følge med i de unges internettvaner. Nettet kan gi barn ubehagelige overraskelser.

– De vil kunne møte skremmende innhold, sjikanøse meldinger eller uønsket atferd. Men barnet kan også være en risiko for andre barn og for seg selv. Barn ønsker alltid å tøye grenser, og med barn som aktører på nett må det også settes søkelys på hvordan de bruker det, sier hun.

Staksrud mener de som har brukt internett over tid er mer vant til å takle situasjoner som oppstår, sammenlignet med dem som er relativt nye på nett.

– Ikke alle har det jeg velger å kalle nettkompetanse. De som har liten erfaring, løper høyest risiko for å havne i ubehagelige situasjoner, hevder hun.

Sjekker barns bruk

I en spørreundersøkelse Synovate har foretatt, svarer 83 prosent av foreldrene at de jevnlig sjekker barns mobil- og nettaktiviteter.

En av fire sier at de ikke informerer barna når de sjekker deres digitale aktiviteter.

I undersøkelsen går det også fram at mødre er mer aktive enn fedre når det gjelder å sjekke barns aktiviteter på nett.

– Delta aktivt på nettet

Staksrud har sett at barn som begynner tidlig på nett får en såkalt «trappetrinn-kompetanse», en erfaring over tid basert på prøving og feiling.

Hun mener foreldre bør ta en mer aktiv del i internettbruken sammen med barna.

– De bør i større grad sjekke barns bruk og atferd i det digitale rom, er hennes oppfordring.

Staksrud er en av forskerne som deltar i det internasjonale forskningsprosjektet «Mediatized stories», som finansieres av Forskningsrådet. Hovedområdet for dette prosjektet er digital formidling. Hun er også med i det EU-finansiert prosjektet EU-Kids 2.

(©NTB)

Populært