Vi er på VM-toppen

Svært mange tar turen til Kontraskjæret for å følge VM på storskjerm. Norge er helt i verdenstoppen når det gjelder å se mesterskapet fra Sør-Afrika. (Foto: Scanpix).
Svært mange tar turen til Kontraskjæret for å følge VM på storskjerm. Norge er helt i verdenstoppen når det gjelder å se mesterskapet fra Sør-Afrika. (Foto: Scanpix).

Mens nordmenn er blant de mest VM-gale, scorer engelskmennene lavt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLO (ABC Nyheter): Tall fra researchbyåret Initiative, futures sport + entertainment viser nemlig at kroater, nederlendere og nordmenn relativt sett har fått med seg flest TV-kamper fra VM og EM siden 1998.

- Under forrige VM var det kun ungarerne av de landene som ikke kom til VM-sluttspillet som fulgte kampene tettere enn dere nordmenn, sier Initiative-direktør Kevin Alavy til ABC Nyheter.

Byrået hans har målt TV-tittingen under mesterskapene siden Frankrike-VM i 1998, som var forrige gang Norge menget seg med verdens beste fotballnasjoner.

Les mer om fotball-VM på ABC Nyheter

Kun Nederland bedre i 1998

- Den gang var det kun i Nederland de så flere kamper enn i norske hjem. TV-tallene fra Norge er eksepsjonelt høye når man tar den relativt lave kvaliteten på det norske landslaget med i betraktningen, kommenterer Kevin Alavy.

Han forventer imidlertid et samlet sett lavere seertall fra Norge denne gangen, fordi VM-kampene nå er fordelt mellom TV 2 og Viasat. Sist ble matchene sendt på NRK og TV 2.

Alavy vil ikke oppgi TV-tallene for hvert enkelt land da dette er opplysninger researchbyrået selger.

- Vi har en generell stor fotballinteresse og vi bruker mye tid foran TV-en når en ser til land som er sammenlignbare, sier mediekommentator og rådgiver Lasse Gimnes i Gimcom til ABC Nyheter.

700 millioner ser finalen

VM i Tyskland for fire år siden ble imidlertid fulgt av et samlet TV-publikum på 7,9 milliarder, og Initiative, futures sport + entertainment forventer fem prosent vekst i årets mesterskap. Alavy anslår at opp mot 700 millioner mennesker kommer til å følge finalen direkte.

Her til lands er oppgjøret mellom England og USA blant de mest sette kampene i VM så langt. Matchen dro hele 525.000 nordmenn til Viasat4.

- Jeg vil tro at TV-kanalene er veldig, veldig godt fornøyde. Både seerne og annonsørene har kjent sin besøkelsestid, kommenterer Lasse Gimnes.

Men selv om vi er svært interessert i å følge Fabio Capellos utvalgte, scorer engelskmennene lavt på VM-tittingen.

Følg England-Algerie direkte fra kl. 20.30

Få engelske fans

Under forrige mesterskap var folket fra fotballøya ikke inne blant de ti mest interesserte nasjonene (Norge endte på tiendeplass bak Brasil, mens Uruguay, Italia og Kroatia tok medaljeplassene).

Initiative-direktør Alavy forteller at britene aldri er inne på topp ti-listen, og at de engelske tabloidenes fotballhype ikke nødvendigvis reflekterer befolkningens interesse.

En fersk fansundersøkelse i regi av det tyske analyseselskapet Sport+Markt, støtter opp om de svake engelske seertallene. Den viser at Englands lag har langt færre nasjonale fans enn de andre store VM-nasjonene.

Mens henholdsvis 74 og 70 prosent er veldig interessert eller interessert i henholdsvis Brasil og Argentina, har Englands lag kun 42 prosent støtte i egen befolkning.

Til sammenligning har tyskerne 68 prosent bak seg når de kjemper om VM-avansement.

- Mange engelske fotballelskere støtter først og fremst klubben sin, og 42 prosent oppslutning er ikke så dårlig når man ser hvor høy kvaliteten på Premier League er, hevder Sport+Markts direktør for UK og Irland, Gareth Moore.

Personvernpolicy