Lærevansker kan sitte i øyet
Lærevansker kan ha sammenheng med at enkelte celler i øynene ikke virker som de skal, tror NTNU-forskere.
Forskningen kan få konsekvenser for opplæringstilbudet til barn med lærevansker, skriver NTNU/SINTEF-magasinet Gemini.
På netthinnen sitter forskjellige typer celler som reagerer på ulike stimuli. En gruppe celler kalles magnoceller, og reagerer på raske bevegelser.
NTNU-forskere mistenker at dårlig fungerende magnoceller kan forklare flere lærevansker og utviklingsproblemer, skriver Gemini.
Det er vanskelig å ta imot en ball uten et presist inntrykk av hvordan ballen beveger seg. Men de som plages med motoriske problemer, har ofte også andre vansker, som problemer med å lære matematikk (dyskalkuli) og lesevansker (dysleksi).
Testet tiåringer
NTNU-professor Hermundur Sigmundsson forsker på generelle prinsipper for læring og på lærevansker. Han står bak en studie som viser at barn som har store matematikkvansker, samtidig har vesentlig dårligere synsoppfattelse knyttet til raske forandringer i omgivelsene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStudien bygger på testing av alle tiåringene fra to skoler. De som skåret lavest og de som skåret høyest på matematikktester ble skilt ut til videre testing. Den ene testen gjaldt evnen til å følge bevegelige prikker på skjerm, som beveget seg i ulike mønstre. Den andre testen var en kontrolltest som undersøkte evnen til å oppfatte form. Denne testen var uten bevegelse.
Forskjellen mellom de to gruppene var stor i testen med bevegelige prikker. Elevene med lavest matematikkferdigheter skåret lavest. Det var derimot ingen forskjellig mellom gruppene i kontrolltesten.
Liten dysfunksjon – stor effekt
Studien kompletterer bildet av sammenhengen mellom lærevansker og hvordan synssystemet bearbeider inntrykk fra omgivelsene, via blant annet magnocellene. Går det litt galt her, får det store konsekvenser og gir seg utslag i ulike typer lærevansker.
– Dette viser at når man oppdager tendenser til lærevansker hos et barn på ett område så bør man vente å finne det på flere andre områder. Og når vi vet det, så er det også lettere å legge til rette og tilpasse opplæringen slik at barnet får best mulig utbytte av den, sier Sigmundsson til Gemini. (©NTB)