Meny

Flytrafikken tredobles

Internasjonale forskere mener at passasjertrafikken med fly vil tredobles til 2050. Foto: Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Internasjonale forskere har regnet seg frem til at antallet flypassasjerer vil tredobles fra i dag til 2050.

- Kina er hovedlandet, og det er kineserne som vil stå for det aller meste av økningen. India er også sentral, men der vil det ikke øke så fort, sier Kurt van Dender, sjefsøkonom i International Transport Forum til ABC Nyheter.

I flere dager har forskere, fagfolk og politikere snakket sammen i Leipzig i Tyskland om hvordan fremtiden innen samferdsel vil se ut. Det var International Transport Forum (ITF) som stod for konferansen, og det er forskere i ITF som har regnet seg frem til at antallet flypassasjerer vil tredobles fra i dag til 2050.

Les også: Global flynedtur

Ulike tall

1.762 flyselskaper lettet i 2008 av 29,4 millioner ganger fra 3.695 flyplasser verden over. Luftfart er det området som øker raskest innen samferdsel, og spesielt transport av passasjerer.

Tallene fra ITF er mer konservative enn tidligere tall som har kommet fra Airbus og Boeing.

- Mitt inntrykk er at forskjellen skyldes at flyselskapene kun har sett på inntektsutvikling, og ikke tatt hensyn til reguleringer og de-reguleringer av lufttrafikken, sier Dender.

- Selve modellen vi har brukt, er for så vidt enkel, der vi bearbeider det som skjer i verden. Vi ser naturligvis på økonomien i verden, og mange land er i farten nå. Inntekter og brutto nasjonal produkt øker over hele verden, og folk får bedre råd. Husk at i mange land starter den økonomiske utviklingen på et veldig lavt nivå.

- Asken åpnet øynene

Kurt van Dender sier at det er kinserne som står for den største økningen i luftfarten. Foto: ITF.Kurt van Dender sier at det er kinserne som står for den største økningen i luftfarten. Foto: ITF.

En slik økning vil kreve at Kina og andre asiatiske land adopterer de såkalte Open Skies-avtalene. Det bi- eller multilaterale avtaler som liberaliserer internasjonal luftfart, der ett av målene er å redusere innblandingen fra regjeringene i de ulike landene.

I Europa har vi noe som ligner på Open Skies – kalt Single European Sky. Arbeidet med et felles luftrom har pågått i lang tid, og fristen for å komme i havn med versjon 2 (SES II) er satt til januar 2012.

Målet er forenklet sagt å effektivisere luftrommet.

- Vi har naturligvis diskutert SES på konferansen, og det er en type avtale som er nødvendig innen luftfarten, sier Dender.

- Asken åpnet virkelig Europas øyne, og har ført til at man har økt farten på dette arbeidet.

Les også: Aske forener europeisk luftrom

Behovet for et felles luftrom underbygges av at lufttrafikken har økt med over 50 prosent det siste tiåret. På de travleste dagene er det opptil 28.000 flyvninger i Europa – og man er nå oppe i nesten 8,5 millioner flyvninger i året, skriver Eurocontrol.

I Luftfartstilsynet er de klare på at slike avtaler er helt avgjørende for luftfarten i fremtiden.

- At flytrafikken vil øka markant fremover, er utvilsomt. For å kunne håndtere økningen, er det viktig å lykkes med Single European Sky, sier Espen Slyngstad, avdelingsdirektør i flyplass- og flysikringsavdelingen i Luftfartstilsynet.

Les også: - Europa ble tatt på senga

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus