En eksplosiv blanding

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bizarre Creations blander to veldig ulike sjangre og Blur er det overraskende vellykkede resultatet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Blur

Slippdato:28.05.2010
Utvikler:Bizarre Creations
Utgiver:Activision
Sjanger:Racing
Aldersgrense:7 år
Plattform:Xbox 360 (testet), PS3, PC

Bizarre Creations er kanskje mest kjent for racing-spillene i PGR-serien. I tillegg har de også gjort suksess med Geometry Wars og ikke minst Geometry Wars 2. Med Blur har de like godt kombinert kjøringen fra førstnevnte med estetikken fra de siste og ikke minst har de hentet en hel del inspirasjon fra en helt annet og kanskje litt overraskende kilde: nemlig Mario Kart.

En uventet kombinasjon

Blur er altså et racing-spill med i hvert fall et snev av realistisk fysikk, blandet med «power-ups» som ikke er ulike de i Nintendos klassiske serie, og denne merkelige kombinasjonen fungerer faktisk bedre enn man kanskje skulle forvente.

Man har et utvalg av offensive og defensive krefter, representet ved ikoner som plukkes opp langs banene. Man kan til en hver til være i besittelse av tre slike krefter. «Bolt» gir deg tre skudd du kan avfyre mot andre biler, «Barge» fungerer som en lokal sjokkbølge, «Mine» er en mine du kan slippe bak deg og «Shunt» fungerer som et varmesøkende missil. Videre har man «Shield» som ikke overraskende er et midlertidig skjold, «Shock» som angriper den ledende bilen med tre store kraftfelt på banen, «Repair» som reparer skader på bilen din og selvfølgelig «Nitro» som gir deg et lite forsprang på konkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Strategisk

Som om ikke det var nok, er kreftene balansert slik at det gjerne finnes et forsvar for hvert angrep, omtrent som med stein-saks-papir. «Shunt» kan for eksempel stoppes med en bakoveravfyrt «Shunt» eller en «Barge», mens en «Bolt» kan brukes til og detonere en «Mine». Alt dette kan virke litt overveldende i begynnelsen men man får fort tak på hvilke krefter som gjør hva.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selve kjøringen krever altså at du har en hel del tanker i hodet samtidig. Strategisk bruk av kreftene er viktig for å kunne hevde seg, samtidig som den nevnte bilfysikken krever at du faktisk kjører bra. Det er ikke nok å bare smelle klampen i bånn og håpe på det beste i hver sving. Her må det bremses, skrenses og gasses på riktig sted og det gjelder å finne de gode linjene for å kunne holde farten opp og komme først til mål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blurs karriere-modus er en relativt beskjeden men likevel ganske underholdende affære. Den består av 9 bolker med 7 løp i hver. Hver bolk ledes ann av en navngitt karakter og målet er å kjøre bra og nå spesielle mål for å få tilgang til å konkurrere en mot en og vinne den personens bil. Målene er mange og det er alltid noe å gjøre. Det skal sies at vanskelighetsgraden er rimelig høy. «Easy» er mer enn utfordrende nok i begynnelsen og det finnes også «Medium» og «Hard» og bryne seg på. Det kreves en del øving for å få tak på hvordan bilene oppfører seg og dermed kunne kjøre effektiv.

Best på nett

På tross av den relativt gode enspiller-delen, har nok flerspiller-delen vært utviklernes hovedfokus og her kan man spille mot opptil 19 andre spillere, noe som kan føre til kanskje kaotiske tilstander. Det skal sies at det kan bli litt frustrerende å få opp til flere Shunts i hekken rett etter hverandre og dermed bli kastet langt bak i feltet. Tilfeldigheter er en del av spillet, men det er jo likt for alle og det er ikke noe stort problem for helhetsopplevelsen. Frustrasjonen er også fort glemt når du tar hevn med samme mynt og raser forbi konkurrentene igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BC har også begått en genistrek ved å innføre leveling-systemet fra Modern Warfare i et racing-spill. Nær sagt alt du gjør mens du kjører, gir deg poeng som får deg til å stige i gradene og dermed gir deg tilgang til nye biler og passive krefter som for eksempel gjør bilen mer robust mot spesielle angrep, gjør det lettere å vike unna Shunts, eller gir deg et lasersikte til bruk med Bolt. Det er alltid nye mål man kan sette seg og selv om man ikke nødvendigvis vinner å mye så har man likevel glede av spillingen fordi man får poeng for alt man gjør underveis. Her kan også motspillernes ferdigheter virke overveldende i begynnelsen, men når man begynner å låse opp nye og raskere biler merker man at de utgjør en rimelig stor forskjell og det blir dermed lettere å i hvert fall nå pallplasseringer en gang i blant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter hvert som man stiger i gradene får man også tilgang til nye løptyper som den Destruction Derby-aktige Motor Mash og lag-baserte løp. Sistnevnte fikk jeg desverre ikke testet særlig mye på grunn av mangel på spillere før spillets slippdato.

Det bør også nevnes at dette er det absolutt mest "nett-sosiale" spillet jeg har vært borti, uten at det nødvendigvis bare er en bra ting. Man kan nemlig bare med et knappetrykk dele sine siste prestasjoner på både Facebook, Twitter og Xbox Live. Dermed er det bare å sette i gang og plage vennene dine med statusoppdateringer om den fete bilen du akkurat låste opp eller den siste rundetiden du er så stolt av. Mer spennende er det at du har mulighet til sende utfordringer til Xbox live-vennene dine og la dem prøve å slå dine beste prestasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Voldsomme effekter

Som jeg nevnte innledningsvis tar BC med seg mye av det estetiske uttrykket fra Geometry Wars, og det gir seg utslag både visuelt og lydmessig. Neonfargene går igjen i både menyer og de voldsomme partikkeleffektene og det gir spillet et slående og ganske unikt utseende. Musikken er på sin side også av den elektroniske og ofte heseblesende typen som bidrar til å øke adrenalinnivået enda litt mer når intensiteten i løpene allerede er på sitt høyeste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et viktig aspekt som gjør dette spillet litt mer attraktivt for bil-entusiaster, er at alle bilene i spillet er lisensierte modeller. Allerede tidlig i spillet har du tilgang til alt fra BMW 350Z til Hummer H2, via Chevrolet Camaro SS og Ford Focus RS, og man får stadig tilgang til nye og bedre modeller. Hver bil er også modellert ned til minste detalj. Det er klart at realismen i bilmodellene står i ganske sterk kontrast til de ekstremt urealistiske kreftene som brukes på banen, men dette er fort glemt. Hatten skal i hvert fall av for den innsatsen Bizarre Creations må ha gjort for å klare å få til lisensiering av alle disse bilene som bare skal ut på banen for å knuses i småbiter av science fiction-aktige våpen.

Du blir lett hekta

Bizarre Creations har altså klart å blande to sider av racing-sjangeren som man i utgangspunktet kanskje skulle tro ikke gikk spesielt godt sammen. I tillegg har de gitt spillet et unikt utseende og slengt på et leveling-system som er rimelig avhengighetsskapende. For racing-puristene er nok ikke dette nødvendigvis midt i blinken, men for de fleste andre burde Blur kunne være en litt annerledes og rimelig adrenalinfylt racing-opplevelse. Det gjelder ikke minst hvis du har venner å konkurrere med.