Må endre sendingene etter sponsortabbe

Må endre sendingene etter sponsortabbe
Må endre sendingene etter sponsortabbe
Artikkelen fortsetter under annonsen

NRK var onsdag kveld i forhandlinger med den europeiske kringkastingsorganisasjonen EBU fordi de brøt norsk lov under den første semifinalen i Eurovision Song Contest.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Medietilsynet varslet onsdag NRK om at identifiseringen av sponsoren Telenor under den første semifinalen i Eurovision Song Contest er i strid med kringkastingsloven. Nå må NRK endre grafikken eller kjøreplanen for resten av sangkonkurransen dersom de ikke skal risikere sanksjoner.

– Vi tar saken til etterretning og kan ennå ikke si hva som vil skje videre med dette, sier hovedprodusent for TV-sendingene, Jon Ola Sand, til NTB.

– Stoler på NRK

Telenor-logoen ble eksponert flere ganger i grafikken i forbindelse med kunngjøringen av de ti vinnerlandene som skal med i finalen. Det er et brudd på kringkastingsloven, slår Medietilsynet fast. Medietilsynet har bedt NRK om å innrette seg etter regelverket i den andre semifinalen torsdag 27. mai og i finalen lørdag 29. mai.

Les også: NRK brøt sponsorreglene

Svante Stockselius i EBU er ansvarlig for hele avviklingen av Eurovision Song Contest og sier han stoler på at NRK vil komme med en løsning på problemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er i dialog med NRK og er sikre på at dette er noe de kommer til å løse, sier Stockselius på spørsmål fra NTB.

Stor kontrakt

Telenor er en av de tre største sponsorene for årets internasjonale Melodi Grand Prix-konkurranse. De to andre er flyselskapet Norwegian og kosmetikkfabrikanten Nivea. De er alle såkalte «presenting partners», noe som innebærer full internasjonal eksponering under sendingene. Øvrige sponsorer blir bare vist for den norske delen av produksjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi bare avventer utfallet av hva NRK og EBU avgjør. Det er klart Telenors logo blir mindre eksponert nå, men det er ikke mulig å si om det vil gi noen konsekvenser for vårt engasjement, sier sponsorsjef Petter Svendsen i Telenor til NTB.

Sponsorsjefen beskriver kontrakten med Eurovision-konkurransen som en av de største Telenor er engasjert i, men kan ikke avsløre hvor stor. Svendsen påpeker imidlertid at løsningen kan ligge i at NRK bare lar være å vise Telenor-logoen til norske seere, mens den kan vises uhindret til de øvrige 44 landene som skal vise konkurransen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen protest

Etter kringkastingsloven kan en sponsor identifiseres ved inn- og utannonseringen av et program, men ikke inne i selve programmet. Det var ved den grafiske kunngjøringen av hvert de ti landene som gikk videre i konkurransen at Telenors logo kom til syne på det Medietilsynet mener er en ulovlig måte.

– Dersom NRK har andre synspunkter på hvordan regelverket skal forstås, eller ønsker å uttale seg nærmere om saken, ber vi om at dette gjøres snarest, skriver lederen Gudbrand Guthus i brevet til NRK.

Verken produsent Jon Ola Sand eller presseansvarlig Peter Svaar i Eurovision Song Contest sa onsdag noe om at NRK bestrider Medietilsynets beslutning eller at det ville bli protestert mot avgjørelsen.

(©NTB)