Staten fløy 667.000.000 km

De statsansatte økte utenlands-flyreisene sine med 13,4 prosent fra første til annet halvår 2009. Det koster oss over 10 millioner kroner i CO2-kvotekjøp. Foto: Thomas Vermes
De statsansatte økte utenlands-flyreisene sine med 13,4 prosent fra første til annet halvår 2009. Det koster oss over 10 millioner kroner i CO2-kvotekjøp. Foto: Thomas Vermes

Statsansatte fløy 639.000 tjenestereiser i 2009. Med dette brant de opp 145.000 tonn CO2.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): Statsansatte fløy 639.000 flyreiser i løpet av 2009, hvorav 196.000 i utlandet. Reiselengden blir i alt like lang som om de skulle fløyet mer enn 15.000 ganger rundt kloden.

De statsansatte fløy til sammen 221 millioner kilometer innenlands i Norge og 446 millioner kilometer utenlands.

Det opplyser Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi, i et notat til Finansdepartementet.

Oversikten er laget for å sette Finansdepartementet i stand til å beregne hvor mye CO2-kvoter staten må kjøpe for å kompensere klimautslippene de statlige reisene fører til. Regjeringen har besluttet å kjøpe klimakvoter for reisene i utlandet.

Som 48.000 biler

Denne flyaktiviteten resulterer i utslipp av 145 000 tonn CO2-ekvivalenter, som tilsvarer forurensningen fra 48.000 biler i ett år. CO2-ekvivalenter er måleenheten for klimaforurensning, og viser virkningen av alle de ulike klimagassene omregnet til CO2.

Man regner 217 tonn CO2-ekvivalenter for hver million km reist med fly. Når de statsansatte så flyr en avstand som er mer enn 15.000 ganger rundt kloden, blir resultatet nesten 145.000 tonn.

Det er imidlertid bare for utenlandsreisene, tilsvarende 97.000 tonn, staten ønsker å kjøpe CO2-kvoter for.

Ifølge analyseselskapet Point Carbon lå spotprisen for CO2-kvoter i annet halvår 2009 i gjennomsnitt på 13,84 euro, drøyt 110 kroner, per tonn. Dermed blir prislappen på 10,9 millioner kroner.

For mer bakgrunnsinformasjon hos Difi: Les her.

Personvernpolicy