Store penger i omløp i Madrid

Her blir pokalen for Champions League presentert for publikum i Retiro Park, Madrid. I morgen spiller Bayern München og Inter Milan om å ta den med hjem. (Foto: Scanpix)
Her blir pokalen for Champions League presentert for publikum i Retiro Park, Madrid. I morgen spiller Bayern München og Inter Milan om å ta den med hjem. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byen Madrid tjener store penger på lørdagens mesterligafinale. Over 2,8 milliarder kroner (351,5 mill. euro) vil det omsettes for.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For første gang skal en mesterligafinale spilles på en lørdag. Omsetningen vil trolig øke med rundt 12 prosent fra fjorårets mesterligafinale i Roma. Da Manchester United og Barcelona møttes en onsdag kveld i fjor, ble det omsatt for 2,5 milliarder kroner (313 millioner euro).

Ifølge en undersøkelse gjort av MasterCard vil den spanske hovedstaden få 120.000 tilreisende på grunn av årets mesterligafinale mellom Bayern München og Inter. Dårlige økonomiske tider i Europa hindrer ikke folk i å reise og få med seg en slik begivenhet for å ha det hyggelig sammen.

Virkelighetsflukt

– I vanskelige økonomiske tider vil slike begivenheter gjøre at folk får muligheten til en virkelighetsflukt, sier økonomiprofessor Simon Chadwick ved Universitetet i Coventry til Reuters.

– I motsetning til da kampene gikk på onsdag kveld vil man nå oppleve flere vanlig tilreisende. Det var vel også hensikten med å flytte kampdag, legger professoren til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For første gang på fem år går en mesterligafinale uten et engelsk lag. Det gjør også lørdagens finale spesiell. Ingen forventet at finalen skulle gå mellom et tysk og italiensk lag.

Økt verdi

Ifølge den samme undersøkelsen vil vinneren av kampen øke sin verdi med rundt 960 millioner kroner, mens taperen får rundt 400 millioner kroner i tilsvarende økning. Det inkluderer alt fra økt verdi på spillerstallen, sesongbillettsalg, prispenger, sponsor- og TV-inntekter.

Rundt 170 millioner fotballtilhengere ventes å følge kampen via TV. De to finalistene er bygd opp etter to forskjellige økonomiske modeller. Ifølge det tyske konsulentfirmaet Sport+Markt får Inter 60 prosent av sine inntekter fra TV-avtaler, mens Bayern München får 54 prosent av sine inntekter fra sponsorer og salg.