Frykter fremtiden
Apples stadige fremgang i markedet for salg av musikk bekymrer amerikanske plateselskaper.
(ABC Nyheter): Apples dominerende posisjon i musikkbransjen øker stadig. Bare i 2009 sto Apples nettbutikk iTunes alene for nesten 27 prosent av den totale omsetningen av musikk i USA.
Det er mer enn hva de to neste på listen omsatte for til sammen; Walmart (13 prosent) og Best Buy (ni prosent). I motsetning til Apples nettbutikk selger Walmart og Best Buy fysiske produkter som CD-plater i tillegg til at de tilbyr nedlasting av lydfiler.
Øker stadig
iTunes Store økte med dette sin omsetning fra 2008 med seks prosent.
Det er bransjetidsskriftet Billbard som i sin årlige rapport har avslørt detaljene om det amerikanske musikkmarkedet.
Skremt over dominansen
Plateselskapene har de senere årene gitt utrykk for bekymring over utviklingen, og er skremt over Apples stadig sterkere posisjon i markedet. Blant tiltakene som har vært iverksatt er et forsøk på å styrke nettbutikken til Amazon.com, som blant annet har fått tilgang til å selge eksklusive utgivelser som plateselskapene kun tilbyr gjennom deres tjenester. I tillegg får de selge både CD-plater og vinyl, til svært konkurransedyktige priser.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSå langt synes det ikke som om plateselskapene har lykkes med sin strategi, og Amazons MP3-salg utgjør ikke mer enn 1,3 prosent av totalmarkedet for salg av digitale lydfiler i USA.
Streamingtjenester som Spotify og Wimp tilbyr er foreløpig ikke lansert i USA, men anses som det alternativet med størst potensial til å kunne ta opp kampen med iTunes.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStreaming gjennom iTunes?
Apple lar neppe mulighetene om å ivareta sin sterke posisjon gå fra seg, og så sent som i forrige uke ble det kjent at selskapet vurderer å imøtekomme konkurransen fra streamingtilbyderne med et eget alternativ.
Ryktene svirrer om at Apple vil komme til å offentliggjøre sitt nye tilbud under Apple World Wide Developers Conference som finner sted i San Francisco 7. juni.
Spekulasjonene går ut på at selskapet kommer til å integrere den såkalte We7 -teknologien i neste oppgradering av iTunes. We7 har blant annet vært tilbudt gjennom lala.com, et nettsted som Apple nylig kjøpte opp, men som de har valgt å legge ned etter 31. mai.