– Kunsttyveriet var godt planlagt

Franske etterforskere henter ut rammene til de stjålne maleriene. Foto: Scanpix
Franske etterforskere henter ut rammene til de stjålne maleriene. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunsttyveriet fra et museum i Paris var åpenbart godt planlagt, mener byens kulturmyndigheter. Maleriene har en samlet verdi på over 800 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om store kunsttyverier

* 1991: I det som er blitt omtalt som tidenes største kunsttyveri, ble 20 malerier til en samlet verdi av 3,3 milliarder kroner stjålet fra van Gogh-museet i Amsterdam. Maleriene ble funnet i en bil kort tid senere.

* 1993: Åtte verker av Picasso og Braque verdt nesten 400 millioner kroner ble stjålet fra Moderna Museet i Stockholm. Enkelte av maleriene kom til rette etter få måneder.

* 2003: Et maleri av Leonardo da Vinci fra tidlig 1500-tall ble stjålet i Skottland. Maleriet er verdt rundt 350 millioner kroner.

* 2004: Maleriene «Skrik» og «Madonna» av Edvard Munch blir stjålet fra Munch-museet i Oslo. Maleriene kommer til rette i august 2006.

* 2007: Picassos «Portrett av Suzanne Bloch», verdt rundt 320 millioner kroner, blir stjålet fra et kunstmuseum i São Paulo i Brasil. Et verk av den lokale kunstneren Candido Portinari verdt 35 millioner kroner blir også stjålet.

* 2008: Fire malerier av størrelser som Cezanne, Degas, van Gogh og Monet blir stjålet fra Bührle-samlingen i Zürich i Sveits. Maleriene har en samlet verdi på snaue 1,5 milliarder kroner. Maleriene av Monet og van Gogh blir funnet en uke senere, mens Cezanne- og Degas-maleriene ennå ikke har kommet til rette.

* 2010: Fem malerier av blant andre Picasso, Braque og Matisse blir stjålet fra Musée d'Art Moderne de la Ville i Paris 20. mai. Samlet verdi er på over 800 millioner kroner. (©NTB)

De fem maleriene av blant andre Pablo Picasso og Henri Matisse ble stjålet fra Musée d'Art Moderne de la Ville i Paris. Tyveriet ble først oppdaget da vakter skulle låse seg inn i bygningen klokken 7 torsdag morgen.

– Dette er en alvorlig forbrytelse mot menneskehetens arv, sa Christophe Girard, viseordfører i Paris med ansvar for kultur, på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.

Han la til at tyveriet ble begått av «en eller flere personer og var godt planlagt».

– Det dreier seg om hovedverker av fremstående kunstnere, forteller Girard.

Vakter var på jobb

Tyvene hadde i løpet av natten tatt seg inn i bygningen ved å ødelegge en lås og skjære seg gjennom et vindu, etter først å ha satt det avanserte alarmsystemet ut av spill.

En av de maskerte tyvene skal ha blitt fanget opp av et overvåkingskamera, melder franske medier. Tre vakter var på jobb onsdag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må la politiet finne ut hvordan tyvene omgikk alarmsystemet, spesielt fordi vaktene ikke så noe og ikke reagerte, sier Girard.

Museet har ikke engang bekreftet at tyveriet har funnet sted, men holdt stengt torsdag.

«Stengt av tekniske årsaker», lød teksten på en lapp som var hengt opp på inngangsdøren.

Nedjustert verdi

Foruten Picasso-maleriet «Le pigeon aux petits pois» og Matisse-maleriet «La pastorale», fikk tyvene også med seg maleriene «L'olivier près de l'Estaque» av George Braque, «La femme à l'éventail» av Amédéo Modigliani og «Nature morte aux chandeliers» av Fernand Léger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den samlede verdien av maleriene ble først anslått til 500 millioner euro, drøyt 3,9 milliarder kroner, men senere på torsdag ble beløpet nedjustert til rundt 100 millioner euro, drøye 800 millioner kroner.

Picasso-maleriet, som stammer fra malerens kubistiske periode, er alene verdt 22 millioner euro, i underkant av 180 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er naturlig nok crème de la crème, toppverker av de respektive kunstnerne, sier den svenske kunsteksperten Claes Moser til nyhetsbyrået TT.

Usalgbare

Moser understreker at det knapt finnes noe pristak på malerier av kunstnere som dette, som hører hjemme i øverste divisjon innen kunstverdenen.

– Det er klart at maleriene er helt usalgbare i markedet, men de brukes kanskje som sikkerhet i andre bransjer, for eksempel narkotikahandel, sier han.

Malerier i denne prisklassen kan også brukes for å presse forsikringsselskaper og museer til å punge ut med store beløp i løsepenger, sier Moser.

– Før i verden handlet det om at en eller annen kunstsamler ville kjøpe slike malerier, for å oppbevare dem i hemmelige rom i kjelleren der han selv kunne gå og kikke på sine stjålne malerier. Slikt fins nok ikke lenger. Det er nok et forbrytersyndikat som står bak dette, sier han. (©NTB)