Malerier for milliarder stjålet i Paris

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fem malerier av blant annet Picasso og Matisse stjålet fra museum. - Et av de største kunsttyveriene i historien, ifølge ekspert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Le pigeon aux petits pois av Pablo Picasso er et av bildene som er stjålet. Le pigeon aux petits pois av Pablo Picasso er et av bildene som er stjålet.

De fem maleriene ble stjålet fra Musée d'Art Moderne de la Ville i Paris, og tyveriet ble først oppdaget da vakter skulle låse seg inn i bygningen klokken 7 torsdag morgen.

Tyvene hadde i løpet av natten tatt seg inn i bygningen ved å ødelegge en lås og skjære seg gjennom et vindu, etter først å ha satt alarmsystemet ut av spill.

En av de maskerte tyvene skal ha blitt fanget opp av et overvåkingskamera, melder franske medier.

Museet har ikke engang bekreftet at tyveriet har funnet sted, men holdt lukket torsdag.

– Stengt av tekniske årsaker, lød teksten på en lapp som var hengt opp på inngangsdøren.

Milliarder

Foruten Picasso-maleriet «Le pigeon aux petits pois» og Matisse-maleriet «La pastorale», fikk tyvene også med seg maleriene «L'olivier près de l'Estaque» av George Braque, «La femme à l'éventail» av Amédéo Modigliani og «Nature morte aux chandeliers» av Fernand Léger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kilder i etterforskningsledelsen anslo verdien av de fem stjålne kunstverkene til å være på rundt 500 millioner euro, drøyt 3,9 milliarder kroner. Senere på dagen ble anslaget nedjustert til 100 millioner euro, rundt 800 millioner kroner.

– Dette er naturlig nok crème de la crème, toppverker av de respektive kunstnerne, sier den svenske kunsteksperten Claes Moser.

Han understreker at det knapt finnes noe pristak på malerier av kunstnere som dette, som hører hjemme i øverste divisjon innen kunstverdenen.

Usalgbare

– Det er klart at maleriene er helt usalgbare i markedet, men de brukes kanskje som sikkerhet i andre bransjer, for eksempel narkotikahandel, sier han.

Malerier i denne prisklassen kan også brukes for å presse forsikringsselskaper og museer til å punge ut med store beløp i løsepenger, sier Moser.

– Før i verden handlet det om at en eller annen kunstsamler ville kjøpe slike malerier, for å oppbevare dem i hemmelige rom i kjelleren der han selv kunne gå og kikke på sine stjålne malerier. Slikt fins nok ikke lenger. Det er nok et forbrytersyndikat som står bak dette, sier han.