Hackere kan forvandle bilen til en dødsfelle

Forskere tok kontroll over bilen lengst borte ved hjelp av en bærbar pc. Bilen ble fjernstyrt fra bilen nærmest kameraet. Foto: Universitetet i Washington og universitetet i San Diego.
Forskere tok kontroll over bilen lengst borte ved hjelp av en bærbar pc. Bilen ble fjernstyrt fra bilen nærmest kameraet. Foto: Universitetet i Washington og universitetet i San Diego.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske forskere har hacket seg inn på bilers datasystemer og tatt kontroll over bremser og motor mens bilfører var hjelpeløst vitne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Personer som klarer å bryte seg inn i bilers datasystemer kan totalt overta styringen av en lang rekke funksjoner. Dette hevder forskere ved universitetene i Washington og San Diego i USA.

Gjennom en lang rekke eksperimenter demonstrerte de hvordan de ved hjelp av en datamaskin kunne styre datamaskinen som er koblet opp mot bilens diagnosefunksjon. På den måten klarte de å overta bilens grunnleggende funksjoner uten å selv sitte i den, og uten at føreren av den hackede bilen var i stand til å gripe inn.

Les rapporten her.

Tok over bremsene

Noe av det mest alarmerende de oppdaget, var at de klarte å overta bremsefunksjonen totalt. Og når sjåføren trykket inn bremsepedalen hadde det ingen effekt overhodet.

De klarte også å få bilens bremser til å blokkere, også på ett og ett hjul. Heller ikke da kunne sjåføren gripe inn. Videre kontrollerte de motoren, varmeapparat, lys, instrumentpanel, radio, låser og så videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange innganger

Gjennom de første 80 års masseproduksjon endret bilene seg relativt lite. Men en bil i dag må ses på som en høyteknologisk enhet, med en rekke datamaskiner innebygget. Disse datamaskinene koordinerer og overvåker sensorer, komponenter, sjåføren og passasjerene.

Forskerne fikk speedometeret til å vise 140 miles per time mens bilen stod i ro. I tillegg fikk de displayet til å vise tilfeldige beskjeder. Forskerne fikk speedometeret til å vise 140 miles per time mens bilen stod i ro. I tillegg fikk de displayet til å vise tilfeldige beskjeder.

Forskerne understreker at man ikke trenger fysisk adgang til bilen for å få tilgang. De peker på at biler har en rekke trådløse systemer som kan brukes som inngangsport. Forskerne nevner både lydsystemer, navigasjonssystemer og kommunikasjonssystemer som mulige inngangsporter til bilens elektronikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sårbar

De understreker at bilelektronikken har ført til både økt komfort og sikkerhet, men at disse systemene medfører en viss sårbarhet. Dette skyldes ikke minst at den dataprotokollen (CAN-protokollen) som benyttes av datamaskinene i bilen, har en rekke svakheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant annet er det forholdsvis lett å snappe opp kode som sendes over datanettverket i bilen. Forskerne sier også at protokollen er ekstremt sårbar for såkalt DoS-angrep (denial of service).

Et DoS-angrep innebærer at en rekke datamaskiner sender så mye data til en datamaskin at den overbelastes og deretter blir utilgjengelig for andre. Det fikk blant Dagbladet merke i februar, da 20 tyrkiske maskiner sendte massive mengder data mot dagbladet.no. Dette medførte at andre ikke kom inn på nettsidene.

Forskerne har ikke sett på hvordan er det mulig å avlevere skadelig datakode til en bil. Derimot har de sett på hva som er mulig å gjøre når systemet først er åpnet.

I en typisk moderne bil er det mellom 50 og 70 elektroniske systemer som mottar signaler fra det sentrale systemet.