Strippere stjal showet i Cannes

Kitten on the Keys, Dirty Martini, Mathieu Amalric, Julie Atlas Muz og Mimi Le Meaux poserer på den røde løperen i Cannes. Foto: Anne-Christine Poujoulat/Afp.
Kitten on the Keys, Dirty Martini, Mathieu Amalric, Julie Atlas Muz og Mimi Le Meaux poserer på den røde løperen i Cannes. Foto: Anne-Christine Poujoulat/Afp.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Yppige amerikanske strippere ristet løs på ting og enhver torsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En underlig fransk film har brakt dem fra kabaretens obskuritet til glitter og glamour på Cannes røde løper.

Med sitt svært blonde hår, falske øyevipper og brystvorte-dusker er kvinnene stjerner i «On Tour» og får nå måle seg opp mot Hollywoods tungvektere og arthouse auteurs i konkurranse om Cannes toppremie, Palme d'Or.

Dirty Martini, Mimi Le Meaux og co-stjernene sa at de kom til Frankrike den tro at de var der for å lære opp skuespillerne til den franske filmskaperen Mathieu Amalric, men fant fort ut han ville gjøre dem til stjerner.

Amalric, som også opptrer i filmen som den franske impresario bak burleskegruppen, er best kjent internasjonalt som skurk i James Bond filmen «Quantum of Solace».

- Å nå den røde løperen på verdens største film-happening er som når Askepott kommer til ballen, sa Mimi Le Meaux til pressen i forkant av filmens galla-visning torsdag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk for en større versjon: Damene tok tak i skuespiller Roky Roulette. Foto: Loic Venance /AFP.Klikk for en større versjon: Damene tok tak i skuespiller Roky Roulette. Foto: Loic Venance /AFP.

Kvinnene mener at «den nye burlesk», med sine bisarre og satiriske danserutiner, handlet om at kvinner styrer showet, noe de ser på som en motgift til en showbiz de ser som mannsdominert og sex-besatt.

- Det er virkelig en film for kvinner, fortalte Dirty Martini på pressekonferansen.

- Burlesque er der for å bryte ned stereotyper.

I «On Tour» bygger Amalric historien om danserne og deres manager dels gjennom improviserte komiske scener med de virkelige kvinnene og scener fra deres liv på teaterscenen - kjøtt, fjær og alt.