Intimt for 18.000 tilskuere under Eurovision

At 18.000 tilskuere i salen skal føle seg som på en intimkonsert, er målet når Eurovision Song Contest 2010 ruller i gang i Telenor Arena i slutten av måneden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er bare noen korte maiuker igjen før 125 millioner TV-seere kommer til å zappe seg til Telenor Arena på Fornebu og årets finale i Eurovision Song Contest (ESC).

Torsdag åpnet NRK dørene for pressen for en første smugkikk på scenen og scenografien. Journalister og fotografer ble strengt geleidet mellom anviste plasser, for store deler av hallen er fremdeles på byggeplasstadiet med tilhørende fare for å få noen tonn usikrede lyskastere i hodet.

– Vi jobber nå døgnet rundt med å få alt på plass, forteller produsent Hasse Lindmo, som har det samlede ansvaret for tv-sendingene.

Nærhet

Fjorårets finale i Moskva tok den foreløpige Grand Prix-rekorden i maksimalisme, med et voldsomt antall TV-kameraer på scenen og en gedigen scene. NRK tar ikke opp kampen.

– Vi har valgt et helt annet uttrykk enn i Moskva. Der var det en kjempescene og veldig lang vei til publikum. Vi ønsker å dra publikum inn i showet og lage det mer intimt, forteller Kirsten Weltzin, en av de ansvarlige scenografene.

Scenen er derfor mindre enn vanlig, og publikum sitter tettere på artistene og er plassert hele veien rundt scenen. Scenografene mener dette vil gjøre at publikum i salen vil føle seg som en mer integrert del av hele showet.

– Vi knytter scene og sal sammen på en helt unik måte. Vi har laget en scenografi for hele rommet, sier Hasse Lindmo.

Scenografene har også valgt seg ekte rekvisitter, som ulike tekstiler og fysiske objekter som kan heises opp og ned av scenen, som en motsats til Moskvas videobaserte scenografi.

Fortsetter under bilder


Selve scenegulvet er også viet langt mer oppmerksomhet enn vanlig. Den har to lag med glass som gir en speil-i-speil-effekt med stor dybde.

Pyro-nei

Produsentene lover samtidig et lys- og sceneshow av godt og glitrende Grand Prix-kaliber. Rundt 4.500 lyskilder, 8,5 kilometer med trosser og 250 trailere med utstyr måtte til.

Bildeprodusent Ole Jørgen Grønlund forteller at mange land har hatt sterke ønsker om lyssetting og effekter for sine fremføringer, men at ikke alle har fått det som de ville.

– Det er for eksempel mange land som har ønsket seg pyro, men vi ønsker ikke å røyklegge hele salen etter fire sanger, så der har vi vært strenge. Ellers prøver vi å strekke oss langt, for artistene har jo så mye følelser knyttet til sangene sine, påpeker Grønlund.

Han forteller at det er låtens egenart som i stor grad avgjør lyssettingen.

Derfor har for eksempel Albania, som har en glad poplåt, fått et typisk diskouttrykk med mye rosa lys og blinking, mens Georgias mer sinte låt blir underbygget av kaldt lys som slynges utover salen fra bevegelige kastere.

En av verdens mest anerkjente TV-lysdesignere, Al Gurdon, er ansvarlig for lyssettingen.

Nok troll

Årets finale blir den tredje i rekken for Norge. Nasjonalromantikk og Norge som teknologinasjon, preget scenografien i de to foregående finalene. Hasse Lindmo mener man nå er i ferd med å gå bort nasjonalpropagandaen.

– Viktigere enn nasjonale symboler er det faktum at dette programmet samler mer folk fra vidt forskjellige land enn noe annet TV-underholdningsprogram i verden. Hvordan ser 125 millioner mennesker ut, er et av spørsmålene vi har stilt oss. Vi har ikke noe i mot troll, men synes det virker mer spennende å fokusere på seerne, og at dette er verdens største underholdningsprogram. Tenk på hvor mange hjemmefester og lørdagspizzaer i sofaene ESC genererer. Den europeiske kringkastingsunionen ønsker også at det blir mindre fokus på vertslandet, forteller Lindmo. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden