Kirkenes seiler opp som oljehavn

Kirkenes er den best egnede havnen som oljebasehavn, mener Kystverket. Kart: Google Maps.
Kirkenes er den best egnede havnen som oljebasehavn, mener Kystverket. Kart: Google Maps.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kystverket er ikke til å misforstå: En oljebasehavn i Øst-Finnmark bør ligge i Kirkenes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): På oppdrag fra regjeringen har Kystverket utredet hvilke av åtte utvalgte havner i Finnmark som er best egnet til å være basehavn for en oljenæring i nord.

I rapporten konkluderer de med at det kun er Kirkenes som tilfredsstiller kravene.

Timingen kunne knapt vært bedre. Med delelinjeavtalen som ble underskrevet tirsdag, er rapporten, som kom i februar, mer aktuell enn noensinne.

- Timingen var vel ikke direkte skadelig, sier Kaj Bakke, administrerende direktør i Sydvaranger AS, som er et selskap som driver med næringsutvikling, eiendomsforvaltning og utleievirksomhet.

Les også: Finnmark jubler

Ikke penger til flyplass

Han mener at Kirkenes er det naturlige stedet å plassere en base.

- Vi har gode havner, tankanlegg, muligheter for bunkring av drivstoff, samt at vi har flyplass.

Når gjelder flyplassen, trengs det en del utbedringer. Det innebærer blant annet fjerning av terreng, sånn at man får utnyttet hele rullebanen. Det er i dag begrensinger for større fly på grunn av de korte banelengdene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avinor konkluderte i mars med at de ikke ville finansiere dette.

- Vi kan ikke være en oljebase uten at flyplassen er i orden. Nå jobber vi mot Samferdselsdepartementet for å få bygd den ut, sier ordfører i Sør-Varanger, Linda Beate Randal.

Les også: - Norge har kommet dårlig ut

- Nesten uvirkelig

Ordføreren innrømmer at dollartegnene begynner å lyse i øynene på folk.

- Vi flyter på en fantastisk optimisme nå. Det skyldes ikke bare Kystverkets rapport og delelinjeavtalen, men også det at gruvedriften har kommet i gang igjen.

Og Kaj Bakke er ikke noe dårligere:

- Dette er nesten en gullalder. Det er nesten uvirkelig, men faktisk sant, sier han.