Meny

Aske forener europeisk luftrom

EUs Transportkommissær Siim Kallas mener at vulkanutbruddet på Island er et argument for å fremskynde prosessen mot et felles europeisk luftrom. Foto: Scanpix.
EUs Transportkommissær Siim Kallas mener at vulkanutbruddet på Island er et argument for å fremskynde prosessen mot et felles europeisk luftrom. Foto: Scanpix.
EUs Transportkommissær Siim Kallas ønsker fortgang i prosessen mot et felles europeisk luftrom.

– Mangelen på et felles europeisk lovverk gjorde det vanskelig å reagere tilfredsstillende på luftfartskrisen etter vulkanutbruddet på Island. EU trengte en raskt og samordnet reaksjon, i stedet hadde vi 27 nasjonale luftrom å forholde oss til. Dette viser at vi trenger et felles europeisk lovverk så fort som mulig, sa Kallas under en tale til europeisk presse 23. april.

Arbeidet med et felles luftrom har pågått i lang tid, og prosjektet har navnet « Single European Sky». Fristen for å komme i havn er satt til januar 2012.

- Vi har ikke råd til å vente så lenge, sa Kallas.

Les også: - Europa ble tatt på senga

Avhengig av støtte

Han hevdet at EU-kommisjonen er klar til å få opp farten med arbeidet.

- Men for at det skal kunne skje, er vi avhengige av støtte fra EUs transportministere.

Han håper at det spanske Formannskapet ved ansvarlig minister for transport, José Blanco López, vil gå i bresjen sånn at man har noe mer håndfast under det ekstraordinære møtet i EUs transportråd i 4. mai.

Han mener at beslutningen om å stenge luftrommet over store deler av Europa, var korrekt i forhold til sikkerhet.

Han sa også at mye arbeid gjenstår både på kort og lang sikt, og ett av målene må være å se på hvordan slike kriser skal håndteres i fremtiden.

Les også: Norsk selskap har laget askealarm for fly

Én aktør istedenfor 27

Også direktør for Luftfartstilsynet, Heine Richardsen, snakket om et felles europeisk luftrom da ABC Nyheter møtte ham på Flyoperativt forum på Gardermoen tirsdag. Han hevdet at det vil medføre store endringer i det europeiske luftfartsregimet.

- Det vil bety at meldingene kommer i ett system, og ikke i 27 lands egne systemer. Dermed blir det lettere for aktørene som flyr i Europa å forholde seg til bare en aktør istedenfor 27.

Det felles luftrommet skal styres fra Tyskland.

Les også: Mangler kriseside

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus